08 Ogos 2011

Tottenham jadi medan rusuhan luar biasa di London


09 Ramadhan 1432H. [MOD] -

LONDON 7 Ogos - Polis Britain berusaha memulihkan ketenteraman awam hari ini selepas perusuh mengamuk di utara London dengan membakar kereta-kereta polis, van, bas, bangunan-bangunan disusuli kejadian mencuri yang semakin berleluasa.

Seorang pegawai polis terpaksa dikejarkan ke hospital sementara tujuh yang lain turut cedera dalam rusuhan tersebut.

Kekacauan yang berlaku di Tottenham petang semalam itu tercetus selepas seorang lelaki terbunuh dalam satu kejadian berbalas tembakan dengan anggota polis.

Beberapa buah kereta peronda polis dan sebuah bas dua tingkat dibakar ketika beratus-ratus perusuh mengamuk di pekarangan balai polis di Tottenham High Road. Ulasan yang bersifat menghasut keadaan menerusi Twitter juga dibimbangi boleh memburukkan lagi kekacauan.

Polis antirusuhan hari ini berusaha mengawal keadaan di jalan-jalan ketika anggota bomba bertungkus-lumus memadamkan api dan perusuh terus mengamuk.

Perusuh memecah masuk kedai-kedai di High Road melalui tingkap sebelum dilihat menolak troli yang penuh dengan muatan barangan curi.

Kekacauan turut merebak ke kawasan penempatan berhampiran yang menyaksikan beberapa buah van dibakar.

Ia berlaku selepas satu perarakan secara aman diadakan ke balai polis di Tottenham bagi membantah kematian seorang penumpang teksi yang ditembak mati polis dalam satu kejadian berbalas tembakan Khamis lalu.

Bapa kepada empat anak, Mark Duggan, 29, maut di tempat kejadian.

Kawasan London Tengah sering menyaksikan demonstrasi oleh golongan pelajar dan kesatuan pekerja dalam tempoh beberapa bulan kebelakangan ini, tetapi kekacauan terbaru ini merupakan yang terburuk pernah berlaku dalam masa bertahun-tahun di kawasan pinggir bandar. - AFP

Tiada ulasan: