22 September 2011

Mat Sabu carian paling popular di Yahoo.com.my

24 Syawal 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 22 Sept: Ekoran publisiti yang diberikan terhadap isu kemerdekaan negara sejak ia dicetuskan oleh Timbalan Presiden PAS, Haji Mohamad Sabu, rakyat negara seolah-olah terkejut dan memberikan reaksi yang hebat.

Laman Yahoo.com.my mencatatkan carian yang paling popular adalah Mat Sabu iaitu nama yang biasa digunakan untuk Mohamad mengatasi Arsenal di tempat kedua, pelakun Memey Suhaiza di tempat ketiga dan Lea Michele ditempat ketiga.

Pelbagai pihak pula menganjurkan seminar dan forum tentang kemerdekaan negara termasuk pihak universiti dan parti-parti politik dan badan bukan kerajaan.

Program rasmi dan ilmiah ini berjalan di samping perbincangan yang tidak putus-putus dalam pelbagai media di negara ini.

Forum Kuala Terengganu

Di Kuala Terengganu, badan bukan kerajaan, Ma'al Ihsan menganjurkan forum rakyat sempena merdeka yang bertajuk, penilaian semula sejarah perjuangan kemerdekaan negara.

Ia akan diadakan di Dataran Ko Khidmat, Kuala Ibai pada 25 September ini mulai jam 9 malam.

Antara penal forum ini adalah Haji Mohamad Sabu sendiri, Profesor Datuk Mohamad Bakar (UM) dan Datuk Husam Musa (Exco Kelantan). Pengerusi forum ini adalah Dr Abu Hassan Hasbullah (Zentrum).

Wacana Merdeka UM

Fakulti Sastera dan Sains Sosial Universiti Malaya melalui Jabatan Sejarah juga akan menganjurkan majlis yang hampir sama Jumaat ini bagi membincangkan kembali sejarah kemerdekaan negara ini.

Mereka akan menganjurkan Wacana Merdeka dengan tema menghayati perjuangan kemerdekaan pada 23 September ini di Dewan Kuliah A, Fakulti Sastra dan Sains Sosial.

Antara yang terlibat dengan program ini adalah Profesor Datuk Paduka Mohamad Abu Bakar, Dr Ahmad Kamal Ariffin Mohd Rus. Mereka akan membincangkan status negeri-negeri Melayu pada era pentadbiran British.

Perbincangan ini jelas mempunyai kaitan dengan ucapan Mohamad Sabu bahawa polis di rumah pasong Bukit Kepong pada tahun 1950 adalah polis penjajah.

Ia juga berkaitan dengan kenyataan Profesor Datuk Zainal Kling bahawa British tidak menjajah Malaya tetapi hanya memberikan naungan sahaja.

Wacana Merdeka ini akan berakhir sehingga petang dan akan membariskan tokoh-tokoh sejarah dari kalangan ahli akademik bagi membincangkan isu ini.

harakahdaily/-

Tiada ulasan: