13 Oktober 2011

Beri wang: Pakatan guna lebihan bajet, BN berhutang

15 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

GEORGETOWN, 13 Okt: Yang membezakan negeri-negeri Pakatan Rakyat dengan Barisan Nasional ialah Pakatan tidak meminjam duit untuk diberikan kepada rakyat, sebaliknya menggunakan lebihan Bajet untuk diberikan kepada mereka yang memerlukan.

Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng berkata, sikap Kerajaan Persekutuan yang boros berbelanja dan meminjam semata-mata untuk meraih undi merupakan punca rakyat telah menjadikan Malaysia sebagai antara negara yang banyak berhutang, lapor Roketkini.

Beliau yang juga Setiausaha Agung DAP berkata demikian dengan merujuk kepada Laporan Tahunan Bank Negara 2010 yang mendedahkan bahawa hutang isi rumah rakyat Malaysia adalah kedua tertinggi selepas Korea Selatan.

“Laporan itu mendedahkan bahawa hutang isi rumah Malaysia pada akhir tahun 2010 adalah sebanyak RM581 bilion atau 76 peratus daripada KDNK,” katanya dalam satu kenyataan.

Menurut Guan Eng yang juga Ahli Parlimen Bagan, nisbah bayaran hutang isi rumah rakyat Malaysia pada 2010 adalah 47.8 peratus, bermakna hampir separuh pendapatan isi rumah rakyat Malaysia digunakan untuk membayar hutang.

“Jelas rakyat Malaysia telah membentuk negara yang banyak berhutang, terutamanya apabila kerajaan persekutuan memberikan wang yang diperolehi daripada pinjaman,” katanya.

Beliau menjelaskan, negeri-negeri Pakatan Rakyat lebih jujur dengan memberikan bantuan tunai kepada golongan miskin berdasarkan hasil dari lebihan bajet, berbanding BN yang turut menawarkan bantuan yang sama tetapi dengan bergantung pada lebihan defisit perbelanjaan dan pinjaman kewangan.

Jelas beliau lagi, ramai pakar ekonomi telah memberi amaran bahawa risiko Bajet 2012 BN akan membawa negara kepada perbelanjaan yang tidak mampan kerana tidak sesuai dengan keadaan ekonomi dunia yang sedang mengalami kemelesetan.

“Dr Marie-Aimee Tourres, felo penyelidik kanan di Fakulti Ekonomi dan Pentadbiran Universiti Malaya menyatakan bahawa bajet ‘buah tangan’ BN ini tidak dikaitkan dengan mana-mana komitmen produktiviti.

“Jelas bajet pilihan raya ini direka untuk meraih pengundi dan dalam masa sama, DAP tidak nampak sebarang usaha (BN) untuk memerangi rasuah atau pun ketirisan dalam pengurusan sumber negara,” katanya.

Oleh itu, Guan Eng yang juga Adun Air Puteh tidak yakin bahawa sasaran Kerajaan Persekutuan untuk mengurangkan defisit akan dapat dicapai menjelang tahun hadapan.

“Pungutan hasil adalah terlalu optimistik dan boleh menyebabkan peningkatan hutang kerajaan persekutuan untuk membiayai perbelanjaan defisit ini,” katanya.

Kerajaan BN pada sesi pembentangan Bajet 2012 Jumaat lalu menyasarkan defisit bajet dapat dikurangkan dari 5.4 peratus kepada 4.7 peratus daripada KDNK, iaitu bersamaan RM45.5 bilion untuk tahun ini kepada RM43 bilion menjelang 2012. – Roketkini.com

Tiada ulasan: