11 November 2011

Kapal angkasa Moscow gagal

14 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

PEKERJA menyediakan    kapal angkasa,  Phobos-Grunt tanpa pemandu berharga RM535.93 juta di  tapak pelancar Baikonur, Kazakhstan bulan lalu. - Foto REUTERS
PEKERJA menyediakan kapal angkasa, Phobos-Grunt tanpa pemandu berharga RM535.93 juta di tapak pelancar Baikonur, Kazakhstan bulan lalu. - Foto REUTERS

MOSCOW: Sebuah kapal angkasa Russia dalam perjalanan ke planet Marikh membawa 12 tan bahan api toksik terkandas di orbit bumi dan mungkin terhempas dalam tempoh beberapa minggu jika jurutera gagal membetulkan haluannya.

Pada masa sama, pakar angkasa lepas berharap enjin senyap kapal angkasa itu boleh ditujah untuk ke Marikh. Jika tidak, ia akan terjunam ke bumi. Namun kebanyakan pakar serpihan angkasa Amerika yakin bahan api di dalamnya mungkin meletup di ruang atmosfera dan tidak sampai ke bumi.
Kesilapan pelancaran itu adalah yang terbaru dalam beberapa siri kegagalan Russia yang menambah kebimbangan mengenai keadaan industri angkasa lepas negara itu.
Kapal angkasa, Phobos-Grunt tanpa pemandu berharga AS$170 juta (RM535.93 juta) berjaya memasuki orbit dengan tujahan roket pelancar Zenit-2 selepas tengah malam waktu tempatan kelmarin (2016 GMT Selasa) dari tapak pelancar Baikonur di Kazakhstan. Selepas berpecah daripada pelancar, 11 minit kemudian, ia sepatutnya menyalakan dua enjin dan menghala ke Marikh.

Bagaimanapun, kedua-dua enjin gagal dihidupkan. Berikutan itu, Phobos-Grunt tidak dapat meninggalkan orbit bumi, sebaliknya terus terbang mengeliling antara 207.61 kilometer dan 341.18 kilometer di atas bumi. Orbit itu sudah semakin menurun, menurut satelit Amerika yang mengesannya.

Agensi Angkasa Lepas Persekutuan berkata, orbit kapal itu dan sumber kuasanya mungkin membenarkannya mengelilingi bumi kira-kira dua minggu. Pengiraan itu dipersetujui Agensi Angkasa Lepas Amerika Syarikat (NASA).

“Dari orbit Rangkaian Pemantauan Angkasa Lepas Amerika, ia mungkin begitu dalam tempoh dua minggu sebelum terhempas,” kata ketua saintis serpihan kapal angkasa NASA, Nicholas Johnson tengah hari kelmarin. – AP

Tiada ulasan: