03 November 2011

Rais bercakap tangani jenayah siber, indah khabar dari rupa.

6 Zulhijjah 1432H. [MOD] -
Kenyataan Media
ADUN Titi Serong.

Saya mengalu-alukan kenyataan berupa satu persetujuan dicapai untuk mewujudkan satu mekanisme jaringan antarabangsa yang jitu bagi menangani masalah jenayah siber, seperti yang di dedahkan Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim.

Beliau berkata, persetujuan itu dicapai dalam Persidangan London mengenai Ruang Maya yang diadakan selama dua hari dan berakhir semalam.

Namun realiti kepada apa yang di banggakan oleh Rais Yatin merupakan perkara yabg sebaliknya di negaranya sendiri.

Nampaknya Rais semacam nampak kuman diseberang laut tetapi membutakan gajah yang berada didepan matanya.

Kata Rais lagi "Jadi dengan itu, dapat dirumuskan bahawa persidangan ini berjaya membuka mata dunia supaya menentukan bahawa jenayah siber harus ditangani secara bersekutu sama ada di peringkat nasional, wilayah atau antarabangsa," katanya kepada Bernama dan RTM selepas menghadiri persidangan berkenaan di sini, semalam.

Rais menghadiri persidangan berkenaan bagi pihak Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Persidangan itu dirasmikan Setiausaha Negara bagi Hal Ehwal Luar dan Komanwel British, William Hague. Turut hadir Perdana Menteri Britain, David Cameron.

Seramai kira-kira 700 peserta menghadiri persidangan yang terdiri daripada kalangan pemain utama ruang maya dari seluruh dunia termasuk daripada kerajaan, industri dan masyarakat sivil.

Apa yang berlaku di Malaysia jauh langit dari bumi seperti apa yang dihasratkan. Kenyataan Rais kononnya jenayah siber harus ditangani secara bersekutu sama ada di peringkat nasional, wilayah atau antarabangsa adalah indah khabar dari rupa dan merupakan usaha untuk perbodohkan rakyat.

Bayangkan apabila kumpulan yang mengfitnah Datuk Seri Anwar dengan klip video lucah dengan menyerahkan satu salinan asli kepada pihak polis namun tidak beberapa lama sesudah itu disiarkan dalam blogger pro umno tanpa henti dan batasan apa lagi dihalang.

Dari itulah beredarnya klip video dan menjadi tayangan umum ditempat awam dan kursus dan majlis resmi kerajaan termasuk di Kuala Kangsar baru-baru ini.

Dimanakah Rais yang bercakap sehingga menangani jenyah siber di peringkat antarabangsa sedang di negaranya sendiri dalam keadaan porak peranda dan tidak ada tindakan yang serius.

Apa lagi kita punya bukti bahawa umno sanggup mengupah sekumpulan blogger dan melakukan berbagai fitnah terhadap pimpinan Pakatan Rakyat serta menghalalkan jenayah siber yang dikatakan.

Rais nampaknya cuba berbohong kononnya sumbangan Malaysia dalam menangani keganasan dan masalah keselamatan siber turut mendapat perhatian masyarakat antarabangsa. sedangkan realiti yang berlaku di Malaysia yang ditangani hanya sebelah pihak sahaja walaupun ianya berasas dan punya fakta.

Kalaupun berupa fitnah dan rekaan blogger por umno demi menjatuhkan dan memburukkan pimpinan Pakatan Rakyat ianya dibiarkan dan semacam bukan jenayah siber yang dilaungkan.

Realiti yang sebenarnya jenayah yang dimaksudkan oleh Rais selagi ianya menguntungkan umno dan bn ianya bukanlah satu kesalahan, tetapi kalau ianya menggugat kuasa dan kedudukan umno dan pemimpinnya ianya adalah jenayah siber.

DRS. KHALIL IDHAM LIM
ADUN Titi Serong.
3 November 2011

Tiada ulasan: