15 Disember 2011

15 mahasiswa ditahan di KL Sentral

19 Muharram 1433H. [MOD] -

SHAH ALAM- Seramai 15 mahasiswa daripada Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (Bebas) ditahan polis ketika melakukan flashmob menuntut Kebebasan Akademik (Academic Freedom) di KL Sentral, petang tadi.

Menurut salah seorang mahasiswa yang ditahan, Setiausaha Aksi Mahasiswa Peduli (Aksi), Ekhsan Bukharee Badarul Hisham berkata, mereka kini sedang memberi keterangan di balai polis Jalan Travers, Kuala Lumpur.

"Sehingga jam 8.30 malam, kami masih lagi berada di balai polis. Tinggal lima orang sahaja lagi yang belum beri kenyataan. Kami tiba di sini pada jam 6.30 petang tadi. Setiap seorang disoal siasat lebih kurang 30 hingga 45 minit oleh pegawai polis yang bertugas," katanya ketika dihubungi Sinar Harian.

Beliau berkata, antara yang ditahan ialah Pengerusi Bebas, Ahmad Safwan Anang dan Pengerusi Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM), Ahmad Syukri Ab Razak dan Presiden.

Sebelum kejadian, Ekhsan berkata, pada jam 5 petang, kira-kira 50 orang berkumpul di hadapan pintu utama stesen keretapi komuter sambil memegang sepanduk bertulis 'bebas' dan 'reunite academic freedom'.

Selepas itu, pihak polis memberi masa 2 minit untuk bersurai tetapi tidak dihiraukan mereka.

"Ketika diberi masa oleh pihak polis, kami hanya mendiamkan diri kerana ini ialah 'silent flashmob'. Tetapi sewaktu pihak polis cuba merampas sepanduk yang kami pegang, ketika itu baru kami laungkan 'student power' dan 'hidup mahasiswa'. Tiada pergelutan berlaku. Kami beri kerjasama kepada polis," ujarnya.

Tambahnya, mereka ditempatkan di balai polis bantuan KL Sentral terlebih dahulu sebelum dibawa ke Balai Polis Jalan Travers.

sinar harian/-

Tiada ulasan: