26 Januari 2012

7 maut, 51 cedera, lebih 1,000 rumah rosak akibat puting beliung di Indonesia

2 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

JAKARTA: Puting beliung dan angin kencang yang melanda beberapa kawasan di Pulau Jawa dan Bali semalam mengakibatkan tujuh orang maut, 51 cedera dan lebih 1,000 rumah penduduk rosak.

Mangsa yang terbunuh akibat ditimpa pokok terdiri daripada tiga orang di Purbalingga, masing-masing seorang di Jakarta Selatan dan Wonosobo serta dua di Bali.

Badan Nasional Pengurusan Bencana (BNPB) mencatatkan 22 daerah dan bandar dilanda puting beliung, semalam membabitkan wilayah Jakarta Selatan, Kepulauan Seribu, Bekasi, Sukabumi, Indramayu, Magelang, Semarang, Sleman, Wonosobo, Purbalingga, Banjarnegara, Ponorogo, Ngawi, Magetan, Situbondo, Kediri, Blitar, Malang, Bangkalan, Sumenep dan Bali.

Kerosakan rumah paling banyak ialah di Kepulauan Seribu yang membabitkan sejumlah 499 rumah.

BNPB berkata, puting beliung dan angin kencang yang berlaku semalam dipengaruhi siklon tropika IGGY di Lautan Hindi di sebelah Selatan Bali dan Nusa Tenggara.

Menurut ramalan Badan Meteorologi, Klimatologi dan Geofizika (BMKG) Indonesia, siklon tropika IGGY membawa kesan tiupan angin berkelajuan lebih 36 kilometer sejam dan gelombang laut setinggi empat hingga enam meter di beberapa perairan Indonesia. - BERNAMA

Tiada ulasan: