06 April 2012

Hukuman ke atas Annuar Musa rugikan bolasepak negara

14 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

Saya bukan hendak pertikaikan keputusan Jawatankuasa Tatatertib Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) dan jauh sekali untuk 'menderhaka' dengan keputusan yang dibuat itu.

Tetapi rasa amat terkilan bukan sahaja diri saya tetapi juga seluruh peminat bola sepak negara yang masih setia dengan perkembangan bola sepak kita walau pun kedudukan pasukan negara semakin hari semakin jauh merosot diperingakat dunia.

Tan Sri Annuar Musa sebagai Timbalan Presiden FAM dan juga sebagai Presiden Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA) yang telah dijatuhi hukuman dimana beliau telah digantung jawatannya selama 2 tahun 6 bulan olih Jawatankuasa Tatatertib FAM sendiri itu pada pendapat saya atas budi bicara eloklah ditarik balik.

Ini kerana adalah satu kerugian besar kepada negara kerana beliau adalah tokoh yang bersemangat waja yang mampu membawa pasukan bola sepak negara ketahap antarabangsa dan terbukti apabila KAFA dibawah kepimpinannya terserlah dengan memenangi beberapa kejohanan sama ada diperingkat negara ataupun dunia.

Kalau hukuman gantung itu tetap dikenakan selama 2 tahun 6 yang mana beliau difahamkan akan digantung juga jawatannya sebagai Presiden KAFA sudah tentu akan menjejaskan prestasi pasukan bola sepak Kelantan yang kini sedang dikemuncak kejayaannya dan berkemungkinan dengan hukuman itu juga Tan Sri Annuar akan tawar hati untuk menyambungkan jawatannya dalam FAM atau KAFA selepas tamat tempuh pergantungannya nanti.

Kritikan membina dan luahan sesiapa sahaja walaupun mereka yang berjawatan didalam FAM sendiri yang mahukan atau ingin melihatkan pasukan bola sepak negara maju setapak demi setapak hingga berjaya pergi jauh sehingga keSukan Olimpik, Asia atau Piala Dunia disuatu hari nanti sudah dikira suatu perjuangan untuk negara juga.

Diharap pihak pucuk pimpinan FAM kaji semula akan hukuman itu demi sukan untuk negara.

Untuk majukan sukan kita mahukan tokoh saperti Tan Sri Annuar Musa dan adalah satu kerugian besar kepada negara apabila kita sisihkan orang yang berpotensi yang mampu mengharumkan nama negara terutama sekali didalam sukan yang digemari rakyat saperti bola sepak.

Inilah kelemahan kita kerana selalu sangat dan lazimnya orang yang berani kerana kebenaran dan mampu buat kerja ditindas tetapi mereka yang putar alam dan kaki bodek mendapat kedudukan yang tinggi didalam sesuatu organasasi itu.

Sungguh malang rakyat Malaysia.

Harakah Daily

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

aPA nak buat mereka dan mereka tak boleh ditegur... tidak ada penambahbaik cuma cakap lebih kena gantung. itu saja yang maju nampaknya..