06 April 2012

Berpantang maut sebelum ajal

14 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

ARAU – Dua pekerja binaan cedera parah apabila sebatang palang konkrit patah sehingga menyebabkan mereka melambung setinggi 10 meter ketika pembinaan jejantas untuk penjalan kaki bagi bagi projek landasan kereta api berkembar Ipoh-Padang Besar, kelmarin.

Mangsa, Sutrino Kamaruddin Aknar, 43, dari Jakarta, Indonesia dipercayai patah tulang belakang manakala rakyat tempatan, Fadhli Abdul Rahman, 21, yang berasal Terengganu cedera di badan, kedua-dua mereka dirawat di Putra Medical Centre (PMC) Alor Setar Kedah.

Ketua Polis Daerah Arau, Superintendan Mohd Nadzri Hussain berkata, kejadian yang berlaku kira-kira jam 3.30 pagi itu berlaku ketika dua pekerja terbabit berada di atas binaan besi semasa palang konkrit berkenaan dipasang.

Menurutnya, semasa palang konkrit itu diletakkan pada tiang jejantas berkenaan palang tersebut tiba-tiba retak dah patah lalu mengenai binaan besi di mana dua pekerja binaan itu berada.

“Palang itu dipasang dengan menggunakan sebuah kren, tiba-tiba palang itu patah dua semasa kerja-kerja meletakkannya di tiang jejantas lalu mengenai binaan besi yang diduduki dua pekerja terbabit.

“Selepas terjatuh dua pekerja binaan itu masih sedar namun cedera parah dengan badan yang berlumuran darah , mereka kemudiannya dikejarkan ke Hospital Tuanku Fauziah (HTF) oleh majikan mereka,” katanya.

Katanya, kini mereka telah dipindahkan ke PMC, di mana Fadhli telah dipindahkan ke wad biasa untuk mendapatkan rawatan lanjut, manakala pekerja warga Indonesia masih dalam penjagaan rapi.

Sementara itu, Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB), enggan mengulas lanjut mengenai kemalangan terbabit kerana siasatan sedang dijalankan.

Sinar Harian

Tiada ulasan: