03 Julai 2012

30 ditahan kes pembunuhan etnik

13 Syaaban 1433H. [MOD] -

YANGON - Seramai 30 suspek ditangkap pihak berkuasa Myanmar berkaitan pembunuhan 10 orang Bengali- Islam di barat Rakhine, ketika rusuhan etnik dan agama di negara itu, lapor agensi berita Xinhua.

Menurut Timbalan Menteri Dalam Negeri, Brigadier-Jeneral Kyaw Zan Myint, kesemua suspek dikenakan tindakan undang-undang negara itu.

"Sepuluh orang dibunuh ketika menaiki bas, manakala 19 daripada 24 suspek dikaitkan dalam rusuhan di Balai Polis Sittway bulan lalu," katanya.

Beliau berkata, seorang wanita berusia 27 tahun dari etnik Rakhine dirogol dan dibunuh oleh tiga lelaki dari etnik Bengali-Islam di kampung Kyauknimaw, Yanbye pada 28 Mei lalu.

"Kesemua mereka ditangkap keesokan harinya, namun salah seorang daripada mereka membunuh diri di penjara Kyaukpyu, manakala dua lagi dijatuhi hukuman mati oleh Mahkamah daerah Kyaukpyu.

Angka rasmi menunjukkan, kematian rusuhan di Rakhine meningkat kepada 78 kes, manakala 3,158 dibakar dan 97 serangan puak berlaku.

Pejabat Penyelarasan Hal Ehwal Kemanusiaan (OCHA) Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) pada minggu lalu melaporkan, situasi di Rakhine kembali stabil, walaupun perintah darurat masih dikuatkuasakan di enam bandar di negeri itu.

Sinar Harian

Tiada ulasan: