07 Ogos 2012

55 tahun merdeka, ISA masih menjajah

18 Ramadhan 1433H. [MOD] -

Pelbagai isu berlaku bersempena dengan bulan kemerdekaan ini. Bermula dengan slogan Janji Ditepati yang dikritik hebat, kini logo dan lagu tema kemerdekaan ke 55 juga mengalami respon negatif daripada masyarakat umum. Keadaan ini menunjukkan Barisan Nasional seperti terlalu terdesak dalam menagih sokongan rakyat. Sifat desprado ini hanya menimbulkan rasa jelek yang merosakkan mood rakyat untuk merayakan sambutan kemerdekaan. Adalah amat tidak bertanggungjawab bagi sesebuah parti untuk menggunakan hari bersejarah milik seluruh rakyat demi menjaga kepentingan politik tertentu.

Jika soal logo dan lagu pun tidak berjaya ditangani dengan baik, maka tidak hairan isu ISA masih tidak selesai. Sudah hampir setahun sejak ISA diumumkan mansuh oleh Perdana Menteri, namun masih ada 42 orang tahanan ISA terkurung diceruk Kem Tahanan Kamunting. Apalah erti Hari Merdeka bagi mereka. Sejak 2010 mereka disumbat ke dalam Neraka ISA dan diperlakukan seperti binatang. Dapat dibayangkan betapa jeleknya perasaan kesemua tahanan ISA dengan slogan slogan seperti Janji Ditepati mahupun Satu Malaysia. Sejak 2010, pelbagai slogan melintasi ruang udara Kem Tahanan, namun mereka masih dikurung tanpa diperlakukan dengan sewajarnya sebagai seorang manusia.

Ditahan dengan pertuduhan atas angin, tahanan ISA ini terus dikurung tanpa diberi peluang untuk membela diri di Mahkamah. Kerajaan terus mempertahankan tindakan ini dengan mengatakan mereka bertindak berasaskan maklumat risikan. Namun tidak ada siapa yang berhak mencabar keabsahan maklumat risikan ini selain daripada Menteri Dalam Negeri. Oleh itu jika Menteri menganggap maklumat itu betul, maka tahanan akan dikurung bertahun lamanya di Kem Tahanan Kamunting.

Apakah ISA menyelesaikan masalah? Tidak sama sekali. Bahkan ISA hanya menjadi medan mengasah dendam antara rakyat dan kerajaan. Individu yang ditahan bukan sahaja dihukum tanpa bicara, tetapi turut diseksa dengan pelbagai jenis penderaan fizikal dan mental. Sami Hammood, seorang tahanan warga Iraq, diperlakukan bagai binatang semasa dalam tempoh 60 hari pertama di bawah ISA. Dibelasah, dibogelkan, dilumur cili kisar seluruh badan, bahkan cili turut disumbat ke bahagian sulit, apakah ini kaedah yang dikatakan akan menyelesaikan masalah?

Mustawan Ahbab seorang pemuda Indonesia yang telah lama tinggal di Malaysia, bahkan dia juga merupakan graduan lepasan universiti tempatan. Ogos 2010 menjadi sejarah hitam buat seluruh keluarga Mustawan apabila dia ditangkap dihadapan anak dan isterinya. Lebih pilu apabila peristiwa itu berlaku selepas keluarga itu baru selesai bersahur pada hari pertama umat Islam menjalani ibadah puasa. Rumahnya digeledah sehingga bakul pakaian yang hendak dibasuh juga diselongkar. Anak kecil Mustawan yang berumur setahun lebih merangkak dan duduk di atas riba bapanya sewaktu bapanya itu dipaksa duduk bersila atas lantai dalam keadaan kepala diserkup dengan kain hitam. Polis memberitahu Isteri Mustawan bahawa suaminya akan dibebaskan dalam masa seminggu. Dalam keadaan kebingungan Isteri Mustawan hanya mampu percaya kata-kata Polis itu. Namun hakikatnya, Oktober ini genap 2 tahun Mustawan dikurung di Kem Tahanan Kamunting.

Seorang lagi tahanan ISA, Radzali Kassan terpaksa dibawa ke hospital untuk mendapatkan rawatan setelah 8 hari tidak mengambil makanan dan minuman. Tidak cukup dengan itu, Radzali diterajang, ditampar bahkan diludah di muka oleh pegawai Kem Tahanan kerana enggan berhenti daripada mogok lapar. Semasa Radzali ditahan, Isterinya diminta untuk memberi kerjasama dengan tidak berhubung dengan mana-mana NGO ataupun Media, dengan itu suaminya akan dijaga dengan baik dan akan dibebaskan awal. Namun apa yang berlaku adalah sebaliknya. Walaupun isterinya akur pada arahan Polis, Radzali Kassan tetap dibelasah semasa berada dalam tahanan dan hanya akan dibebaskan pada Mac 2013 berdasarkan perintah tahanan.

Selain Mustawan, Radzali dan Sammy, masih ada 39 orang lagi tahanan ISA yang semestinya memiliki cerita tersendiri mengenai kezaliman yang telah mereka alami. Kesemua penyeksaan yang mereka alami ini bukanlah cerita baru. Tetapi merupakan sambungan kepada episod kezaliman yang pernah dilalui oleh bekas tahanan ISA yang lalu.

Saya kira, ISA hanya menjadi medan yang menyemarakkan dendam antara rakyat dan pemerintah. Laungan seperti tranformasi, Janji ditepati, demokrasi dan sebagainya hanya menaikkan rasa jelek rakyat terhadap pemimpin yang menyembunyikan kezaliman disebalik slogan.

Apalah makna kemerdekaan bagi mangsa akta zalim ISA? Dapat saya bayangkan betapa membaranya kemarahan para isteri, dan anak-anak tahanan mendengar laungan Kemerdekaan pada setiap 31 Ogos dalam keadaan suami atau ayah mereka masih tidak bebas daripada penjajahan akta zalim ISA.

Penulis merupakan Penyelaras Hak Untuk Dibicarakan, Suara Rakyat Malaysia (SUARAM), juga merupakan Sekretariat kepada Gerakan Mansuhkan ISA (GMI)

Tiada ulasan: