07 Ogos 2012

Simpati Dana Ramadhan jejaki insan istimewa

18 Ramadhan 1433H. [MOD] -

SUBANG: Melihat kekurangan golongan orang kurang upaya (OKU), Robiah Sayuti, 56, dan Jasni Selamat, 30an mengalami kecacatan fizikal akibat demam panas waktu kecil.

Simpati memandang golongan ini, Dana Ramadan Dewan Muslimat PAS Pusat dan Jabatan Pengarang Harakah akan terus menjejaki insan-insan istemewa sepanjang bulan Ramadan.

Robiah merupakan ibu tunggal yang mengalami buta sejak kecil. Namun beliau tidak menjadikan alasan untuk terus menagih simpati daripada orang ramai. Ibu tunggal ini merupakan wanita cekal dan istiqamah dalam perjuangan PAS.

(Gambar: Siti Zailah mengedarkan bubur lambuk sebelum berbuka puasa.)

Setiap kali PAS Cawangan Paya Jaras menganjurkan program beliau akan menginfak air. Beliau antara wanita yang istiqamah dalam usrah.

Walaupun Jasni mengalami kecacatan fizikal dan sedikit terencat akal, ketaatan menjalani perintah Allah tidak pernah dilupakan. Wajah yang periang dan peramah, mudah tersenyum menjadikan ramai orang menyukainya. Jasni tetap menunaikan solat fardu dan mengamalkan puasa sunat.

Surah Al-Ma’un ayat 1-7 Allah berfirman maksudnya: “Tahukah kamu orang yang mendustakan agama itulah orang yang mengherdik anak yatim dan tidak memberi makan orang miskin, maka celakalah bagi orang-orang yang sholeh yaitu orang-orang yang lalai dari sholatnya, orang-orang yang berbuat riya dan enggan menolong dengan barang berguna”.

Berpandukan ayat ini, Dewan Muslimat PAS Pusat bersama Jabatan Pengarang Harakah telah menganjurkan berbuka puasa serta menyampaikan sumbangan kepada ibu-ibu tunggal dan orang susah di DUN Paya Jaras.

Lajnah Kebajikan PAS Selangor serta Pusat Khidmat Masyarakat DUN Paya Jaras turut memberi kerjasama menyediakan tempat dan memberi sumbangan. Dalam majlis rengkas dan santai itu, Pesuruhjaya PAS, Dr Abdul Rani Osman turut melancarkan Semarak Kasih, Lajnah Kebajikan PAS Selangor.

Dalam ucapan, beliau mengingatkan supaya umat Islam menjadikan ramadan sebagai bulan mendidik menjadi insan yang baik.

"Bulan ini perlu dihayati sebagai bulan penuh kemuliaan untuk mendapatkan peluang yang disediakan Allah. Puasa merupakan medan latihan yang memutuskan jiwa dan nafsu daripada melakukan perkara biasa," katanya.

Sementara itu, Siti Zailah yang juga Ahli Parlimen Rantau Panjang berkata, puasa ibarat perisai dan puasa yang sempurna bukan sahaja mengukuhkan silaturahim tetapi menjadi benteng azab neraka.

"Kita kena jaga hubungan dengan Allah kerana matlamat ramadan untuk mencapai keredaan Allah. Ramadan perlu banyak menghulurkan sedekah terutama golongan miskin dan anak yatim," katanya.

Zailah berjanji akan bekerjasama dengan Jabatan Pengarang Harakah serta DUN fokus untuk ditawan pada PRU nanti menjejaki insan-insan istemewa supaya mereka turut menikmati keceriaan bulan ramadan.

Penyelaras DUN Paya Jaras, Mohd Khairuddin Othman bersyukur dengan kesudian Jabatan Pengarang Harakah diketuai Ahmad Lutfi Othman yang menjadikan DUN Paya Jaras tempat pertama menanjurkan berbuka puasa.

"Saya berterima kasih dengan Ahmad Lutfi yang dalam keadaan uzur tetapi masih mampu menaja jamuan berbuka puasa bersama DMPP," katanya.

Siti Zailah bersama Mohd Khairuddin dan Mariam Abd Rashid turut mengagihkan bubur lambuk, air mineral dan kurma kepada ibu-ibu tunggal dan orang susah sambil bertanya khabar. Beliau turut melancarkan air mineral Amal Malaysia. Majlis berbuka puasa dan sumbangan itu ditutup dengan solat maghrib berjemaah.

Memandangkan ramai lagi ibu-ibu tunggal, OKU dan anak-anak yatim yang perlu diberi sumbangan, DMPP dan Jabatan Pengarang Harakah mengalu-alukan sumbangan ke Dana Ramadan nombor akaun Maybank 564025400533 atau hubungi Nadia 013-3767312.

harakahdaily/-

Tiada ulasan: