10 Ogos 2012

Selangor lancar kempen keselamatan jalan raya

21 Ramadhan 1433H. [MOD] -

SHAH ALAM: Sempena sambutan Hari Raya Aidil Fitri, kerajaan negeri Selangor akan melancarkan kempen keselamatan jalan raya.

Majlis pelancaran kempen ini akan disempurnakan oleh Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim di Plaza Tol Bukit Jelutong, Lebuhraya Guthrie mulai jam 8.30 pagi Isnin ini.

Ia bertujuan untuk memberikan peringatan kepada semua pengguna kenderaan agar menjaga keselamatan masing-masing menjelang hari perayaan ini.

Umat Islam mula bergerak dari Kuala Lumpur dan lain-lain bandar untuk pulang ke kampung masing-masing minggu depan bagi menyambut Hari Raya yang dijangka berlangsung Sabtu atau Ahad depan.

Menjelang mereka pulang, kerajaan Selangor cuba untuk mengajak semua pengguna jalan raya mematuhi peraturan dan memandulah dengan selamat.

Setiap tahun berpuluh-puluh bahkan kadang-kadang meningkat kepada ratusan rakyat Malaysia mati akibat kemalangan semasa musim perayaan.

Ini kerana masing-masing berebut untuk pulang ke kampung masing-masing di samping jumlah kenderaan yang meningkat di atas jalan raya semasa musim perayaan.

Selain mengedarkan risalah keselamatan jalan raya, kerajaan Selangor juga menyediakan buah kurma dan air mineral untuk bekalan mereka jika terpaksa berbuka di dalam kereta.

Selain Menteri Besar, turut akan mengedarkan kit keselamatan ini adalah para Exco dan Adun Selangor sepanjang minggu depan.

harakahdaily/-

Tiada ulasan: