16 Oktober 2012

Curi besi landasan kereta api

30 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

Logam
 
Curi logam - Gambar hiasan
 
PORT DICKSON - Besi landasan kereta api juga menarik minat pencuri logam untuk dijual.

Ini berlaku di Ladang Salak, Siliau, seperti dilaporkan Sinar Harian, tahun lalu dengan penemuan 36 batang besi di bawah timbunan pelepah kering kelapa sawit.

Dalam kejadian 13 Februari tahun lalu, sindiket dikesan memotong besi landasan kepada potongan yang lebih kecil bagi memudahkan logam itu di bawa keluar dari kawasan ladang dan dijual.

Wartawan Sinar Harian yang turut membuat siasatan berhubung kegiatan itu dengan mengambil masa hampir satu jam mengesan kawasan berkenaan menerusi bantuan pekerja ladang terbabit.

Hasilnya, wartawan dan pekerja ladang terbabit menemui kesan-kesan memotong besi landasan kereta api lama milik Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) yang kini tidak lagi digunakan, sebelum anggota polis dan kakitangan KTMB turun ke lokasi berkenaan sehari selepas itu.

Landasan berkenaan dipenuhi dengan semak samun dan terletak hampir dua kilometer daripada jalan raya utama Siliau-Lukut.

Anggota polis dan kakitangan KTMB turun ke lokasi berkenaan melakukan operasi mencari bahan bukti kejadian dan siasatan penuh dilakukan.

Operasi bermula 2.30 petang dan siasatan itu membawa penemuan 36 batang besi landasan kereta api yang disembunyikan di timbunan pelepah kelapa sawit kering kira-kira dua kilometer dari lokasi landasan kereta api berkenaan.

Setiap satu batang besi landasan itu mempunyai berat 80 kilogram dengan panjang kira-kira 1.2 meter. Operasi berkenaan berakhir kira-kira 4.30 petang dan kesemua batang besi landasan itu dibawa keluar ke laluan utama ladang dengan bantuan pekerja ladang menggunakan jentolak.

Besi landasan kemudian dibawa ke Balai Polis Lukut menggunakan van KTMB. Polis juga menemui sejenis peralatan dipercayai digunakan untuk memotong landasan besi itu 100 meter dari lokasi penemuan.

Mengikut sejarah, landasan kereta api di Port Dickson mula dicadangkan pembinaannya pada tahun 1891, satu landasan kereta api sepanjang 39 kilometer untuk menghubungkan Tanjung (kini Port Dickson) dan Sungai Ujong yang sekarang dikenali sebagai Seremban.

Menjelang tahun 1902, Port Dickson dikenali ramai kerana stesen kereta api di selatan Semenanjung serta kemunculannya sebagai pelabuhan terunggul.

Namun, sejak awal 1980-an landasan kereta api Port Dickson tidak lagi digunakan dan landasan itu sehingga kini masih kekal di tempatnya.

sinar/-

Tiada ulasan: