25 Oktober 2012

Dua juta kenderaan guna lebuh raya

9 Zulhijjah 1433H. [MOD] -




KUALA LUMPUR - Kira-kira dua juta kenderaan dijangka menggunakan laluan lebuh raya PLUS Malaysia Berhad (PLUS) mulai hari ini berikutan cuti sempena Aidiladha pada Jumaat dan diikuti dengan cuti hujung minggu.

Ketua Komunikasi Korporat PLUS Mohd. Nizam Ismail berkata, angka itu mencatatkan peningkatan sebanyak 23 peratus berbanding 1.6 juta kenderaan sehari pada hari biasa.

"Kami jangkakan dua juta kenderaan ini kerana pada setiap waktu puncak dan musim-musim perayaan, jumlah kenderaan akan meningkat," katanya di sini semalam.

Mohd. Nizam berkata, data itu merangkumi jumlah trafik yang menggunakan semua lebuh raya di bawah kendalian PLUS termasuk Lebuh Raya Baru Lembah Klang, Lebuh Raya Persekutuan Laluan 2, Lebuh Raya Elite, Lebuh Raya Linkedua, Lebuh Raya Seremban-Port Dickson, Lebuh Raya Butterworth-Kulim dan Jambatan Pulau Pinang.

Sehubungan itu, beliau menasihatkan pengguna jalan raya mematuhi nasihat waktu perjalanan (TTA) yang dikeluarkan PLUS untuk mengelak mereka terperangkap dalam kesesakan lalu lintas.

sinar/-

Tiada ulasan: