27 November 2012

ADUN Bn mengamuk di Dewan kerana anak?

13 Muharram 1433H. [MOD] -


Persidangan Dewan Undangan Negeri Kedah untuk Sidang Bajet 2013 baru sahaja berakhir. Ia merupakan Sidang Bajet kelima bagi Pakatan Rakyat Kedah dan pastinya yang terakhir sebelum PRU 13.

Sepanjang lima tahun bersidang, maka persidangan kali ini dianggap yang paling hangat seakalipun kehangatan Sidang DUN Kedah tidak pernah mengatasi Perak, Selangor, Pulau Pinang, Kelantan atau Negeri Sembilan.

Kehangatan kali ini ialah kerana pihak pembangkang, BN, berjaya menghimpun isu-isu yang paling banyak untuk menyerang kerajaan negeri pimpinan Dato' Seri DiRaja Ustaz Azizan Abdul Razak.

Isu-isu penting yang menjadi peluru BN tersebut ialah kerugian RM6.4 juta pelaburan projek balak di Papua New Guinea oleh Kedah Corporation Berhad anak syarikat Perbadanan Menteri Besar Kedah, kemelut yang melanda Kolej Universiti Insaniah, konfrontasi yang dibuat oleh ahli-ahli majlis kerajaan tempatan 

terhadap Setiausaha kerajaan Negeri, penebangan balak yang kononnya tidak terkawal di hutan simpanan kekal dan pertambahan pusat hiburan. Barangkali kerana tiada pre council antara ADUN BN, maka hampir setiap orang dari mereka asyik mengulang isu yang sama sehingga Sidang DUN menjadi sangat membosankan.

Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri, Dato' Ir Amiruddin Hamzah yang mungkin menyedari bahawa semua persoalan tersebut akan dibangkitkan melakukan pre emtif yang berkesan. ADUN PAS Pantai Merdeka, Haji Abdullah Jusoh bertanyakan soalan mengenai projek-projek BN yang menghadapi kegagalan lalu beban kegagalan mereka terpaksa ditanggung oleh kerajaan terkini. Maka Dato' Amiruddin pun melibas BN dengan pendedahan terperinci setiap projek sakit tinggalan BN sehingga tiada seorang pun ADUN BN berani mencelah.

Antaranya ialah projek Taman Industri Tandop, Jerai International Park, ternak udang Kerpan, penyelewengan pembinaan kompleks Majlis Perbandaran Sungai Petani, kegagalan projek ternak lembu di Pendang dan salah laku BN di Seri Temin Development Corporatioan. 'Jaringan awal' yang dibuat oleh Dato' Amiruddin menyebabkan pihak pembangkang hilang arah dan sengat. Serangan balas jadi tumpul.

Jika ada lagi kejutan dalam Sidang bajet 2013 ini, maka pastinya ia adalah keengganan ADUN Kota Siputeh Dato' Abu Hasan Sarif mematuhi arahan Speaker sehingga menyebabkan beliau diusir keluar dewan. 

Sepanjang sejaran lima tahun PR berkuasa inilah kali pertama ADUN diarah keluar Dewan. Semua ADUN BN yang lain turut ikut keluar sebagai tanda sokongan terhadap rakan mereka yang diusir.

Dato’ Abu Hasan diarahkan keluar Dewan apabila beliau membantah keputusan Speaker DUN untuk tidak mengganggu pengulungan oleh Exco Kerajaan Negeri, Lim Soo Nee apabila Exco berkenaan enggan memberi laluan terhadap sebarang soalan ketika beliau menggulung perbahasan.

Abu Hasan sebelum ini telah mempersoalkan tindakan Yang Di Pertua Majlis Daerah Kubang Pasu (YDP MDKP) yang menurunkan pangkat dua orang pegawai gred N41 kepada N17, di mana salah seorang darinya adalah anak beliau sendiri. Beliau menyifatkan tindakan tersebut sebagai tindakan bermotifkan politik. Yang DiPertua MDKP yang terbabit dengan penurunan pangkat tersebut ialah Dato’ Che Barni.

Exco Perdagangan Dalam Negeri & Hal Ehwal Pengguna, Perpaduan dan Pengurusan Sumber Manusia, YB Lim Soo Nee menjelaskan bahawa setelah disiasat didapati bahawa tiada jawatan yang sah untuk gred N41 tersebut dan yang ada hanyalah untuk gred N17. Jadi tindakan YDP Majis menurunkan pangkat anak Dato' Abu Hasan dianggap tidak menyalahi peraturan.

“Oleh itu, YDP MDKP meminta agar mereka turun memegang jawatan N17 sekiranya masih berminat untuk berkhidmat di MDKP.

“Selepas itu, salah seorang daripada mereka terus bekerja di sana dengan gred N17 sehingga mendapat kerja di KUIN dan seorang lagi berhenti dengan alasan ingin bekerja dengan bapanya,” terang Lim Soo Nee.

YDP MDKP berpendapat bahawa pelantikan dua pegawai ke jawatan yang tidak wujud berdasarkan peraturan dan ianya telah mengambil hak dan peluang orang lain.

Gaji dua pegawai gred N41 itu dapat menampung gaji tujuh pegawai gred N17. Exco kerajaan negeri itu berkata, tindakan YDP MDKP pada waktu itu adalah wajar berdasarkan peraturan dan bukanlah disebabkan pegawai-pegawai tersebut anak kepada sesiapa.

Abu Hasan dilihat sebagai ADUN yang tidak tahu mematuhi peraturan Dewan pernah hilang kelayakan ADUN apabila ponteng Sidang DUN dua kali berturut-turut. Kini membuat onar pula di Dewan sehingga memaksa speaker mengusirnya. Lebih memalukan kerana seorang ADUN 'mengamuk' di Dewan hanya kerana pembelaan terhadap anaknya sendiri. Beliau wakil rakyatkah atau wakil anak?

detikdaily/-

Tiada ulasan: