27 November 2012

Mesir runding gencatan senjata Hamas-Israel

13 Muharram 1433H. [MOD] -



(Pemimpin Hamas, Khaled Meshal mahukan pergerakan yang bebas di Gaza sebagai sebahagian dari perjanjian gencatan senjata..foto Reuters)

KAHERAH: Mesir telah memulakan rundingan berasingan dengan Hamas dan Israel untuk memberi butiran lebih lanjut perjanjian gencatan senjata yang dipersetujui minggu lepas yang mengakhiri konflik lapan hari di Gaza.

Seorang pegawai Mesir memberitahu Reuters bahawa rundingan tersebut akan membincangkan permintaan Palestin untuk pembukaan lebih banyak lintasan Israel ke Gaza - satu langkah yang akan membantu mengakhiri sekatan selama enam tahun terhadap enklaf yang diperintah oleh pergerakan Hamas.

Beliau juga berkata bahawa Kaherah akan menggesa kedua-dua pihak untuk mengukuhkan lagi komitmen mereka terhadap perjanjian gencatan senjata.

Pemimpin kanan Hamas, Mahmoud al-Zahar memberitahu pemberita Sabtu lalu bahawa kumpulan itu mahu melihat pembukaan kesemua empat lintasan barangan dengan Israel yang dulunya beroperasi sebelum tahun 2006.

Hanya satu lintasan barangan beroperasi buat masa ini, dengan terminal penumpang kedua dikhaskan untuk segelintir rakyat Palestin dan warga asing yang dibenarkan masuk dan keluar dari wilayah itu.

harakah/-

Tiada ulasan: