27 Disember 2012

Pengerang: MB membisu, NGO Mantap ke mahkamah

13 Safar 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: PAS mempersoal sikap Menteri Besar Johor Datuk Abdul Ghani Othman yang masih membisu berhubung isu Projek Petrokimia Bersepadu (Rapid).

Menurut Naib Presiden PAS, Salahudin Ayub (gambar), sehingga kini sudah beberapa kali surat dihantar malah kunjungan ke pejabat menteri besar juga telah dibuat namun Abdul Ghani tidak mahu bersemuka dengan wakil penduduk dan NGO yang memperjuangkan isu itu.

Beliau yang juga Pengerusi Badan Bertindak Pengambilan Tanah Pengerang (Mantap) berkata, sekarang ini timbul pula masalah apabila kerja-kerja pengalihan kubur Islam dilakukan.

Katanya,penduduk tidak berpuas hati dengan operasi menggali kubur itu yang didakwa dilakukan tanpa memaklumkan kepada waris dan juga penduduk.

"Kenapa kerajan negeri khususnya menteri besar membisu. Tidak langsung mahu bertemu dengan penduduk dan NGO kita.

"Mereka secara senyap-senyap telah melakukan pemindahan (kubur) ini," katanya.

Semalam, seorang penduduk dari Kampung Langkah Baik didakwa ditahan polis ekoran aduan cuba menghalang wakil kontraktor menggali kubur di Kampung Punggai, kelmarin.

Difahamkan perselisihan berlaku kerana salah satu kubur yang dipindahkan adalah kubur nenek beliau yang langsung tidak dimaklumkan kepada keluarga malah sebaliknya kubur tersebut dikategorikan sebagai kubur tidak berwaris.

Mengulas lanjut Salahudin berkata, Mantap akan memfaikan kes Rapid Pengerang ini di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 7 Januari nanti.

Sebelum ini, Gabungan NGO Pengerang (GNP) turut mendedahkan kepincangan yang berlaku sepanjang operasi pemindahan kubur Islam di sini yang dibuat 'membelakangi' penduduk.

Pada 22 Disember, seorang pemilik tanah di Kampung Sebong yang terlibat dengan pemindahan kubur membuat laporan polis kerana mendakwa tanahnya telah diceroboh.

Ekoran laporan polis itu dua syarikat kontraktor menggali kubur itu menghentikan kerja-kerja mereka serta-merta setelah berjaya menggali lima kubur.

"Sebuah kubur yang sedang digali juga dikebumikan semula sebelum mereka meninggal tapak perkuburan tersebut.

"Kami juga mendapati beberapa batu nisan yang kontraktor tidak sempat ambil telah ditinggalkan di tempat tersebut," kata Naib Pengerusi GNP, Kapten Hasnul Ahmad.

Selain itu katanya, sesetengah kubur berwaris di Kampung Jawa Darat juga telah digali tanpa dimaklumkan kepada waris.

Waris-waris itu kemudian merancang untuk membuat laporant polis, tetapi telah ditangguhkan setelah beberapa ahli politik yang menghubungi mereka, kata Hasnul.

Air bertakung

Sementara itu, GNP turut mendedahkan keadaan tanah perkuburan Islam baru di Kampung Punggai bertakung dengan air selepas hujan kerana aras tanah yang rendah.

Menurut mereka, pengendalian kerja-kerja pemindahan kubur yang tidak sempurna menyebabkan ada antara batu nisan yang patah kerana kecuaian pekerja kontraktor.

Mereka juga turut mempersoal tindakan kontraktor menggali kubur Islam di Kampung Jawa Laut, Kampung Jawa Darat dan Kampung Sebong dalam beberapa hari ini, mereka juga telah menggali kubur yang berwaris.

Sedangkan kata mereka, lesen bagi penggalian semula kubur yang dikeluarkan oleh Pejabat Setiausaha Negeri Johor, cuma membenarkan untuk menggali 198 buah kubur Islam lama yang tidak berwaris di Lot 5156 Kampung Telok Empang.






harakah/-

Tiada ulasan: