17 Disember 2012

Penjawat awam perlu bebas tentukan pendirian politik

3 Safar 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR 16 DIS: Ketua Penerangan KEADILAN, Dr Muhammad Nur Manuty kesal dengan sikap pentadbiran Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang menafi hak kebebasan politik kepada anggota pasukan itu seperti yang didakwa dialami Norhasmimah Mohammad.

“Ini tidak wajar berlaku dalam negara demokrasi. Penjawat awam seperti PDRM atau lain-lain patutnya diberi kebebasan untuk menyokong mana-mana parti kerana ia hak seseorang individu.

“Dalam negara demokrasi, perkara ini merosakkan imej PDRM sebagai sebuah badan tertinggi kerajaan,” katanya kepada Keadilan Daily, hari ini.

Beliau berkata demikian apabila diminta mengulas nasib yang dialami Norhasmimah Mohammad, seorang individu yang mengaku sebagai  anggota polis dan ditukar semata-mata kerana didapati menyokong perjuangan Pakatan Rakyat.

Pada paparan facebook, Norhashimah mendedahkan ugutan ditukar ke Sabah atau Sarawak jika terus menyokong parti pembangkang tetapi tidak mengendahkannya.

“Saya tidak akan berganjak walau seinci pun pendirian saya terhadap sokongan saya kepada parti pembangkang, walau diugut bunuh sekalipun,” katanya pada paparan status facebook, 14 Disember lalu.
Sebelum ini, seorang guru sementara Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi), Qatrun Nada Latfi di Labuan dipecat semata-mata kerana menghadiri ceramah Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 15 September lalu.

Qatrun Nada  menerima notis pemecatan yang akan berkuat kuasa 1 Disember lalu.

keadilandaily/-

Tiada ulasan: