01 Februari 2013

“Mengapa Polis Tembak Mati Isteri Saya?”

20 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -

Seorang pemandu lori menuntut siasatan bebas mengapa isterinya ditembak mati oleh polis selepas berlaku kejar mengejar kereta dua minggu lalu di kawasan perumahan dan berakhir dengan kejadian tembak.

Insiden berlaku pada 18 Januari pada jam 8.30 malam, apabila Pua Bee Chun, seorang suri rumah berusia 22 tahun bersama rakannya, dikejar polis semasa memandu di Taman Sentosa di sini.

Foo Voon Kong, 26 tahun memberitahu wartawan bahawa isterinya, menurut bedah siasat, mati akibat peluru menusuk ke bahagian jantung.

“Ada 24 lubang peluru di tepi pintu keretanya,” kata Foo.

“Saya diberitahu oleh seseorang, saya ingat dia bergurau dan meminta agar tidak bergurau. Kemudian dia bawa saya ke tempat kejadian dan apabila saya tiba, isteri saya sudah dalam beg mayat,” kata ayah kepada dua orang anak itu.

“Polis tembak isteri saya,” katanya lagi.

Beliau berkata pihak berkuasa tidak memberi sebarang keterangan mengapa Pua, yang dikatakan seorang yang baik ditembak mati. Foo membuat laporan polis dan beliau mahu tindakan diambil ke atas polis Klang kerana gagal memberitahu sebab menembak isterinya.

Kematian Pua berlaku dalam pada pelbagai pihak mendesak Putrajaya menubuhkan Suruhanjaya Aduan dan Salahlaku Polis (IPCMC) selepas kemarahan orang ramai dia atas dua kematian melibatkan polis bulan ini.

Dua minggu lalu polis dituduh memukul pengawal keselamatan berusia 41 tahun C. Sugumaran ketika tangannya digari dan didakwa dipukul beramai-ramai oleh polis dan sejumlah 20 orang awam lain.

Kematian Sugumaran adalah sebahagian dari kes kematian melibatkan polis, termasuk kematian dalam tahanan Chang Chin Te awal tahun ini, A. Kugan dan R. Gunasegaran pada 2009, dan kematian dalam kejadian tembakan seorang lelaki berusia 14 tahun Aminulrasyid Amzah pada tahun 2010.

Dalam semua kes, polis menafikan sebarang salahlaku.

Dalam kes Pua, polis sekali lagi dituduh cuba menyembunyikan kesalahan apabila Foo mendakwa rakaman yang dirakam oleh kamera litar tertutup dirampas dan dipadamkan.

"Dengan memadamkan bukti itu sudah menjadi kesalahan jenayah," kata ahli parlimen Puchong, Gobind Singh Deo, peguam yang mewakili keluarga tersebut.

Menurut Foo, kamera tersebut kepunyaan penduduk di kawasan tersebut apabila peristiwa tembak itu berlaku. Lelaki berusia 26 tahun itu bagaimanapun tidak menerangkan bagaimana polis memadamkan rakaman.

Ahli parlimen Kelang dari DAP Charles Santiago menuntut Bukit Aman membuat siasatan bebas ke atas insiden ini dan polis Klang. "Dari melihat 24 lubang peluru kita dapat tahu polis ini menembak sesuka hati," kata Santiago lagi.

Gobind berkata keluarga mangsa akan mengumumkan apa tindakan yang akan dilakukan, termasuk mengambil tindakan undang-undang ke atas polis.

Kumpulan Kerja Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai Penahanan Sewenang-wenang 2010 (United Nations Working Group on Arbitrary Detention 2010) melaporkan pada 2011 bahawa antara 2003 hingga 2007, terdapat "lebih 1,500 tahanan mati ketika ditahan pihak berkuasa.

Gobind dan Santiago berkata peningkatan kematian melibatkan polis mengukuhkan sebab mengapa IPCMC perlu ditubuhkan, cadangan yang ditunggu-tunggu oleh kumpulan hak asasi manusia dan pembangkang sejak 2006. -TMI

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

APA BOLEH BUAT,POLIS ADALAH RAJA DI MALAYSIA INI.ELOKLAH KITA TUKAR SAJA KERAJAAN SEKARANG SUPAYA KERAJAAN BARU BOLEH MENTARBIAH POLIS SUPAYA LEBIH BERHATI PERUT.

Tanpa Nama berkata...

Aku pernah berurusan dengan Polis. Suka saya ingatkan kawan2 hati2 bila bercakap di Balai Polis sebab bila kita buat Laporan Polis kita akan di'kuarantin' di bilik siasatan lebih kurang 2 jam atas alasan untuk polis melengkapkan kertas siasatan. Tapi akhirnya salinan 'catatan' yang kita buat dibilik 'kertas siasatan' tidak akan diberi kepada kita. Hanya laporan dikaunter sahaja dengan bayaran rm10.00 kalau tak silap aku. Satu lagi saya nak bagi tahu semasa 'dibilik kertas siasatan' kita akan di tawarkan khidmat perunding untuk selesaikan/ tutup kes dengan sejumlah bayaran kepada 'perunding'.
Baik anda semua berhati2 bila berurusan di Balai Polis, sebab ada Polis yang nak 'cari makan'.

Tanpa Nama berkata...

Apasal lari bila polis tahan atau kejar..
Tak nak kena tembak... turunkan penumpang dulu... pastu lari la...

Tanpa Nama berkata...

Kenapa kita di Malaysia ni kerap aje ada persepsi buruk ke atas polis?

Tanpa Nama berkata...

elehh...ko kate la ko nk pembangkang yg pegang..klu x buat slh xyh la nk lari..berani kerana benar, takut kerana salah la weyy...