28 Mac 2013

PRU13: PAS pertahan Parlimen Bukit Gantang

16 Jamadil Awal 1434 H. [MOD] -


BUKIT GANTANG: PAS akan mempertahankan kerusi yang dimenangi di Parlimen Bukit Gantang dan merampas kerusi Dun Terong yang dimenangi Barisan Nasional (BN) sebelum ini.

Keyakinan itu disuarakan oleh Ahli Jawatankuasa PAS Kawasan Bukit Gantang, Abdul Rahman Adam apabila melihat sokongan yang diberikan oleh rakyat semakin meningkat.

Beliau menyatakan sokongan rakyat tidak kira kaum sama ada Melayu, Cina mahupun India telah meningkat sejak dari tahun 2008 lagi.

Malah menurut beliau lagi sejak krisis rampasan kuasa yang berlaku sebelum ini juga turut membuka mata rakyat Perak dengan sikap Barisan Nasional yang membelakangi prinsip demokrasi.

"Tiada apa yang perlu kita khuatirkan dan saya berkeyakinan kita dapat mempertahankan kerusi Bukit Gantang dan turut merampas kerusi Dun yang dimenangi BN.

"Krisis sebelum ini memberi impak yang besar dan rakyat Perak akan menghukum BN kerana sikap mereka membelakangi prinsip demokrasi," jelas beliau.

Beliau yang turut menyatakan sepanjang pengambil alihan kuasa oleh BN sebelum banyak permasalahan yang timbul terutamanya melibatkan pengambilan tanah serta isu hak milik yang belum diselesaikan oleh kerajaan yang sedia ada sekarang.

Tambah beliau lagi, sokongan dan kerjasama yang diberikan oleh semua jentera parti Pakatan Rakyat menunjukkan Pakatan Rakyat khususnya PAS bersedia sepenuhnya untuk menghadapi pilihanraya bila-bila masa.

Dalam pada itu, Abdul Rahman menjelaskan, walaupun pengundi bukan Melayu hanya 37 peratus sahaja namun sumbangan mereka turut memberi kemenangan kepada Pakatan Rakyat nanti.

Dewan Rakyat: Pilihan raya kecil Bukit Gantang, 2009
Parti Calon Undi % ±%

PAS PR-PAS Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin 21,860
-

Barisan Nasional BN-UMNO Ismail Safian 19,071
-

Bebas BEBAS Kamarul Ramizu Idris 62
-


undi rosak 456
-
Majoriti 2,789
-
Peratusan mengundi 41,449 75.10 -
Sumber: Wikipedia

Tiada ulasan: