29 April 2013

Najib teruja dengan hasil kajian Umcedel

18 Jamadil Akhir 1434 H. [MOD] -


Nota ini merujuk kepada pandangan Datuk Seri Najib yang tidak bersetuju dengan hasil kajian Umcedel berkaitan dengan hasil kaji selidik yang telah dijalankan oleh Umcedel berkaitan pilihan pengundi menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 yang disiarkan dalam http://www.malaysiakini.com/news/228343 online pada 28 April 2013.

Berbeza dengan kajian yang dilakukan sebelum ini, Datuk Seri Najib turut memberi pandangan yang berbeza. Berikut dilampirkan:
Dalam majlis pelancaran Majlis Ihsan Samudera Peringkat Kebangsaan di Kampung Tanjung Lumpur, Kuantan pada 21 Januari 2012 (Sabtu), Datuk Seri Najib Seri Tun Razak pernah mengakui teruja dengan kajian Umcedel yang menunjukkan BN akan terus berkuasa. Kenyataan ini dikeluarkan dalam berita Utama TV1 dan Buletin TV3 pada pukul 8.00 malam. Kenyataan yang sama diulang dalam berita TV3 pukul 12.00 malam. Tidak ada sebarang persoalan ditimbulkan tentang kajian selain melahirkan keterujaan. Kenyataan ini dipetik daripada blog berikut yang merujuk kepada laporan Utusan Malaysia.

Sila rujuk:

Sementara itu, berhubung kaji selidik Pusat Demokrasi dan Pilihan Raya Universiti Malaya (Umcedel) yang mendapati sebahagian besar daripada 2,559 responden percaya Barisan Nasional (BN) akan terus berkuasa, Najib berkata, beliau mengakui teruja dengan laporan itu dan percaya ia didorong oleh proses transformasi oleh kerajaan.


2.Sementara itu, berhubung kaji selidik Pusat Demokrasi dan Pilihan Raya Universiti Malaya (Umcedel) yang mendapati sebahagian besar daripada 2,559 responden percaya Barisan Nasional (BN) akan terus berkuasa, Najib berkata, beliau mengakui teruja dengan laporan itu dan percaya ia didorong oleh proses transformasi oleh kerajaan.


Pihak yang berminat boleh melayari laman sesawang www.umcedel.um.edu.my untuk mendapatkan butiran lanjut kajian tersebut dan beberapa kajian yang telah kami jalankan. Pihak kami juga bersedia berdiskusi dengan mana-mana individu dan pertubuhan yang mahu meneliti lebih lanjut kajian kami. Pandangan dan komen separuh masak yang tidak mempunyai nilai akademik tanpa melihat dengan lanjut kajian tersebut amat dikesali.

Sekian.
29 April 2013

Tiada ulasan: