29 April 2013

7 pengundi pos bertindih di Parlimen Temerloh

18 Jamadil Akhir 1434 H. [MOD] -

Apabila disemak lanjut, terbukti nama pengundi tersebut muncul dua kali dalam daftar pemilih undi pos yang sama.
KUALA LUMPUR: PAS mendakwa pihaknya berjaya mengesan sekurang-kurangnya tujuh nama pengundi pos yang muncul dua kali dalam  daftar pemilih di kerusi Parlimen Temerloh 23 April lalu.

Penolong Setiausaha Agung PAS Ahmad Sabki Yusuf berkata, kejadian berlaku di Bilik Gerakan Pejabat Daerah Temerloh apabila pemantau PAS dapat mengesannya dalam senarai petugas yang diluluskan untuk mengundi secara pos.
Katanya, terdapat beberapa nama yang telah diumumkan pegawai Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk dikeluarkan undi pos kepadanya, telah dipanggil sekali lagi untuk dikeluarkan undi pos.
“Apabila disemak lanjut, terbukti nama pengundi tersebut muncul dua kali dalam daftar pemilih undi pos yang sama.
“Petugas PAS seterusnya telah membuat bantahan dan cuba untuk mengeluarkannya daripada senarai kertas undi pos tetapi gagal,” katanya dalam sidang media di Pejabat Agung PAS di sini hari ini.
Ahmad Sabki berkata, PAS memandang serius perkara ini dan menuntut SPR memberikan penjelasan segera.
“Apakah ini hanya merupakan kesilapan yang tidak disengajakan SPR atau cubaan untuk mengeluarkan undi pos secara tidak sah atas tujuan tertentu,” soalnya.
Katanya, PAS Pahang membuat laporan polis mengenainya pagi tadi dan mendesak supaya siasatan dijalankan segera.
“Kami percaya perkara sebegini bukan saja berlaku di Temerloh tetapi juga berlaku di tempat lain di mana mungkin wakil-wakil parti tidak menghantar wakil mereka untuk memantau proses pengundian pos,” katanya.
Beliau juga mendakwa insiden berkenaan membuktikan masih lagi wujud kepincangan dalam sistem SPR walaupun mereka mengatakan proses pilihan raya di Malaysia adaah sempurna dan bebas daripada sebarang manipulasi.
FMT/-

Tiada ulasan: