16 April 2013

PAS kutuk serangan bom di Marathon Boston

5 Jamadil Akhir 1434 H. [MOD] -


(Peserta dan orang ramai lari dari tiga letupan bom di Boston)

KUALA LUMPUR: Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man mengutuk keras serangan ke atas perlumbaan Marathon Boston.

“Serangan ini tidak bertamadun. PAS mengutuk kejadian tidak berperikemanusiaan ini sekeras-kerasnya,” kata Tuan Ibrahim kepada Harakahdaily.

Dua bom meletup berhampiran garisan penamat sesak Marathon Boston pada hari Isnin telah membunuh tiga orang dan mencederakan 125 yang lain. 

Situasi di tempat kejadian sungguh ngeri dengan serpihan kaca yang pecah, asap dan anggota badan yang terputus, kata pihak berkuasa.

Stesen CBS Bostan WBZ-TV melaporkan satu daripada mangsa terkorban ialah seorang kanak-kanak berumur 8 tahun.

Polis dilaporkan telah meletupkan satu lagi bahan letupan dengan meriam air. Malam Isnin, seorang sumber penguatkuasa undang-undang memberitahu wartawan CBS News Bob Orr bahawa laporan awal adalah tidak tepat kerana pihak berkuasa menjumpai satu peranti yang hidup dan masih belum diletupkan. 

Orr telah melaporkan bahawa pihak berkuasa tidak memperolehi peranti berkenaan.

Wartawan senior CBS News John Miller melaporkan bahawa seorang rakyat Arab Saudi sedang disoalsiasat oleh pihak penguasa. 

Beliau dilaporkan sedang beraksi dalam keadaan mencurigakan melarikan diri daripada letupan, dan seorang awam telah berjaya menahannya. 

Beliau telah diserahkan kepada pihak polis Boston dan sedang disoalsiasat oleh FBI. Beliau bagaimanapun dilaporkan memberikan kerjasama yang baik dan menafikan penglibatan beliau.

"Ini mungkin boleh membantu atau tidak. Tapi terlalu awal untuk memanggilnya sebagai suspek,” kata Miller.

Miller juga melaporkan pihak penguasa sedang mengkaji rakaman pengawasan yang menunjukkan seorang lelaki dari belakang membawa dua beg galas berhampiran tapak letupan. 

Pihak berkuasa tidak pasti sama ada perkara itu di dalam video tersebut berkait dengan letupan.

Polis Boston juga berkata tiada suspek yang ditahan setakat ini.

Sehingga kini, tiada berita mengenai motif dan siapa di belakang serangan tersebut, dan pihak berkuasa di Washington berkata tiada siapa lagi yang dipersalahkan.

Seorang pegawai FBI memberitahu CBS News bahawa pasukan mereka akan meninjau sepanjang trak maraton untuk mencari samada ada peranti atau bukti penemuan yang baru.

Letupan bom berkembar semasa marathon sedang berlangsung berlaku serentak dipisahkan dengan jarak 100 meter, menyebabkan ramai kehilangan anggota badan, mengejutkan para hadirin.

Demi Clark, seorang peserta dari North Carolina berkata beliau sedang melintas garisan penamat semasa letupan berlaku, memberitahu CDSNews.com bahawa “darah berlempiran dalam sekelip mata.”

“Tiada siapa yang tahu apa yang perlu dibuat – selepas bom kedua, kita beranggapan bandar ini sedang diserang,” kata Clark.

Di kem perubatan pula khas untuk peserta maraton yang keletihan, para hadirin yang bergelumur dengan darah dibawa masuk, ramai antaranya kehilangan anggota badan.

Presiden Amerika Syarikat Barack Obama berkata AS akan mencari ke lubang cacing siapa yang membuat serangan ini dan kenapa.

“Kita akan pastikan mereka bertanggungjawab,” kata Obama.

Harakahdaily/-

Tiada ulasan: