02 Mei 2013

Lumpuh kerana masalah air

Lumpuh kerana masalah air21 Jamadil Akhir 1434 H. [MOD] -


Zaimingah menunjukkan bil air yang melambung tinggi dari biasa sehingga menyebabkan ibunya tertekan.
SEREMBAN – Dipercayai akibat tertekan dengan masalah bil air yang melambung tinggi menyebabkan seorang wanita jatuh sakit lalu lumpuh.

Zainon Mohd Said, 70, didakwa jatuh sakit selepas bingung memikirkan bil air rumahnya di Kampung Labu Hilir, dekat sini yang dibina menerusi Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) mencecah RM1,492.17.

Anak mangsa, Zaimingah Yusof, 53, berkata, ibunya menerima bil berkenaan empat tahun lalu dan cuba untuk menyelesaikannya.

Menurutnya, bil berkenaan dipercayai melambung kerana digunakan kontraktor yang membina rumahnya itu.

“Saya bersyukur kerana permohonan membina rumah PPRT bersebelahan rumah adik saya diluluskan kerajaan.

“Tapi yang saya kesalkan kerana sepanjang projek pembinaan tersebut, kontraktor dipertanggungjawabkan menggunakan bekalan air rumah adik saya sehingga bil melambung tinggi,” katanya.

Menurutnya, dia sudah memanjangkan masalah kepada pihak berwajb, namun sehingga kini tiada jalan penyelesaian.

Malah, Zaimingah yang juga ibu tunggal mendakwa, masalah ditanggungnya itu menyebab ibunya jatuh sakit kerana terlalu tertekan.

“Saya bukannya ada banyak duit, lagipun air itu bukan saya gunakan. Tapi kerana bil tidak dibayar akhirnya kemudahan air terpaksa dipotong.

“Pada 2011 saya terpaksa merayu kepada Syarikat Bekalan Air Negeri Sembilan (Sains) untuk menyambung kembali bekalan air kerana saya dan anak saya mahu tinggal di situ,” katanya kepada Sinar Harian di sini, semalam.

Zaimingah berkata, sehingga kini, dia tetap dibelenggu perasaan resah kerana masalah bil air terbabit masih belum diselesaikan.

Selain itu, katanya, dia juga hairan kenapa rumah PPRT yang dibina tidak dilengkapi meter air baru tetapi perlu dikongsi dengan rumah lama.

“Mengenai meter air pun saya sudah beberapa kali panjangkan kepada pihak berkaitan tapi jawapan yang saya terima jika rumah lama tidak dirobohkan, rumah PPRT yang dibina perlu menggunakan meter lama.

“Masalahnya rumah lama ini rumah adik saya. Tapi saya mohon bina rumah PPRT di tanah sama. Saya tidak mahu berkongsi meter kerana akan menimbulkan masalah pada jangka masa panjang,” katanya.

Kata Zaimingah, dia amat berharap masalah itu dapat diselesaikan kerana mahu tinggal di situ dalam keadaan selesa tanpa dibelenggu perasaan resah.

“Sekarang ini saya tinggal di rumah emak kerana dia tidak sihat. Tapi saya harap masalah bil air dan isu meter baru ini dapat diselesaikan,” katanya.

sinar/-

Tiada ulasan: