24 Jun 2013

Pengalaman MP Baru Di Hari Pertama Sidang Dewan Rakyat

15 Syaaban 1434 H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Pertama kali diangkat menjadi Ahli Parlimen, kebanyakan mereka nyata teruja dan tidak sabar untuk membawa usul serta isu-isu rakyat ke Parlimen.
Rata-rata mereka berjanji akan menunaikan kewajipan dan memberikan perkhidmatan terbaik khususnya ketika membentangkan isu berkaitan rakyat.
Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli berkata beliau teruja dengan suasana hari pertama sesi persidangan Dewan Rakyat.
"Saya tidak sabar untuk berbahas. Hari ini (Isnin) saya tidak dihalau seperti saya katakan sebelum ini. Saya amat berharap akan dapat memberikan yang terbaik terutamanya isu-isu berkaitan rakyat.
"Jika sebelum ini, saya hanya bercakap di luar, kali ini, saya akan gunakan Dewan Rakyat bagi mendapatkan jawapan terus daripada menteri," katanya kepada pemberita, selepas Majlis Angkat Sumpah, di Parlimen, pada Isnin.
Rafizi berkata, Pakatan Rakyat komited untuk bekerja demi rakyat walaupun sebelum ini wujud dakwaan mereka akan memboikot majlis angkat sumpah hari ini (Isnin).
Sementara itu, Ahli Parlimen Bukit Katil, Shamsul Iskandr Mat Akin berkata, kekecohan yang berlaku pada hari pertama satu pengalaman baru kepadanya.
"Pertengkaran kecil yang berlaku tadi, adalah pengalaman baru untuk saya. Itu menunjukkan demokrasi yang ditunjukkan di antara kedua-dua parti.
"Selain akan membawakan isu Melaka, saya juga ketengahkan isu kematian dalam lokap. Saya akan pastikan menteri yang terlibat akan dapat menyelesaikan isu ini," katanya.
Menurut beliau, lokap bukan tempat pesalah dipukul hingga mati dan perkara sebegitu tidak harus berlaku.
Bagi Ahli Parlimen Pasir Mas, Nik Abduh Nik Aziz pula, beliau akan membawa isu belia dan multimedia pada sesi kali ini.
Ditanya mengenai perasaannya yang kali pertama bergelar Ahli Parlimen, Nik Abduh yang juga Naib Ketua Pemuda PAS melahirkan rasa gembira kerana dapat berkenalan dengan wakil-wakil rakyat yang lain.

Tiada ulasan: