27 Jun 2013

PRK Kuala Besut paling lewat 27 Ogos


18 Syaaban 1434 H. [MOD] -


KUALA LUMPUR: Pilihan raya kecil (PRK) Dun Kuala Besut boleh diadakan selewat-lewatnya 28 Ogos depan.

Demikian kata Pengarah Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Negeri Terengganu, Fakhrul Razi Ab Wahab, lapor Bernama, hari ini.

Yang Dipertua Dun Terengganu, Mohd Zubir Embong hari ini telah menyerah surat pemakluman rasmi kekosongan kerusi Dun Kuala Besut kepada SPR negeri di Wisma Darul Iman, Kuala Terengganu jam 10 pagi tadi.

Kerusi Dun Kuala Besut kosong ekoran wakilnya, Dr A Rahman Mokhtar, 55, meninggal dunia di Hospital Sultanah Nur Zahirah, Kuala Terengganu pagi semalam akibat kanser paru-paru.

Pada Pilihan raya Umum ke-13 (PRU13) yang berlangsung 5 Mei lalu, allahyarham yang mewakili BN memenangi kerusi itu dengan majoriti 2,434. Pada PRU12, beliau menang dengan majoriti 2,631 undi.

Sementara itu, Setiausaha PAS Terengganu, Yahaya Ali melahirkan keyakinan rakyat negeri itu khususnya para pengundi Dun Kuala Besut masih dalam 'mood' mahu berubah, berdasarkan keputusan PRU13.

"PAS bersedia hadapi PRK Kuala Besut kerana memenuhi peruntukan undang-undang dan sistem demokrasi ekoran kerusi tersebut yang kosong kini, kita yakin 'mood' rakyat nak lihat perubahan bersama kita," ujarnya.

harakah/-

Tiada ulasan: