11 September 2013

Hishamuddin Rais pertahan Sang Saka Malaya

5 Dzulka'edah 1434 H. [MOD] -

Jika anda tertanya-tanya mengapa rekaan bendera Singapura, Indonesia, Umno dan PAS pada tahun 1950-an menggunakan motif merah dan putih, kemungkinan besar ia berpunca dari satu bendera kuno mewakili kepulauan Melayu atau Nusantara.

Menurut aktivis politik Hishamuddin Rais, yang pernah menulis panjang lebar berhubung perkara tersebut sejak sedekad lalu, motif merah dan putih tersebut digelar Sang Saka, yang juga menjadi asas bendera Umno.

NONE
Bercakap dalam satu wawancara denganMalaysiakini pada minggu lalu, Hishamuddin berkata beliau percaya bahawa atas dasar itulah Sang Saka perlu digunakan sebagai bendera kebangsaan.

"Bendera sedia ada tiada asas sejarah. Ia hasil satu pertandingan di mana orang tersebut mengasaskannya dari Star Spangled Banner Amerika Syarikat,” kata Hishamuddin.


Bendera tersebut direka pada 1950 orang seorang penjawat awam Mohamad Hamzah yang dipilih sebagai bendera Malaya melalui undian umum dalam akhbar The Malay Mail.


Ia kemudiannya dinamakan sebagai Jalur Gemilang pada 1997.


Beberapa sumber mendakwa Mohamad meminjam idea dari bendera Syarikat Hindia Timur, namun seorang sarjana Farish A Noor sebelum ini menimbulkan teori bahawa pereka tersebut mungkin dipengaruhi dengan Amerika Syarikat yang tampil sebagai pemenang Perang Dunia II.


Hishamuddin bersama aktivis siswa Adam Adli dan sasterawan negara Datuk A Samad Said kini disiasat polis kerana berhubung dakwaan mempamer dan berucap mengenai bendera Sang Saka Malaya atau Bendera Rakyat pada majlis sambutan ambang kemerdekaan di Dataran Merdeka, hujung bulan lalu.


Bendera kontroversi dalam kes tersebut juga menggunakan motif Sang Saka, tetapi dengan 12 bintang di satu sudut.

Malaysiakini/-

Tiada ulasan: