11 September 2013

Selangor anggar RM4 bilion laksana manifesto PRU13


5 Dzulka'edah 1434 H. [MOD] -
Harakahdaily,11 Sep 2013
KUALA LUMPUR: Kerajaan Negeri Selangor menganggarkan sejumlah RM4 bilion akan dibelanjakan bagi melaksanakan tawaran Manifesto Pakatan Rakyat (PR) yang dikemukakan pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) lalu.


Menurut Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Peneroka Bandar Selangor, Iskandar Abdul Samad, anggaran itu meliputi peruntukkan untuk sepenggal bagi skim-skim yang dilaksanakan dalam program Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES).


“Pada 2008 kita belum bentuk kerajaan lagi, tetapi untuk 2013 hari ini kita sudah buat kriteria secara terperinci.



“Kita cuba habiskan dialog kita minggu ini dan selepas itu barisan exco akan bermesyuarat pada 18 hingga 20 September di mana kita akan bawakan segala maklum balas dari tuan-tuan dan puan-puan, Insya-Allah," katanya dipetik Selangorku.



Beliau ditemui pada majlis dialog sama bagi peringkat kawasan pentadbiran Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) di Galeri MPAJ malam tadi.



Dialog tersebut diadakan bagi mendapatkan pandangan rakyat Selangor untuk dimasukkan dalam Belanjawan 2014 Negeri Selangor sebelum dibentangkan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim pada sebelum hujung tahun ini.



Bagaimanapun menurut Iskandar, jumlah anggaran itu boleh meningkat sehingga RM6 bilion tertakluk kepada cadangan yang bakal dikemukakan pemimpin masyarakat tempatan dalam yang kini giat diadakan di seluruh negeri.



Negeri Selangor sejak diperintah Pakatan Rakyat pada 2008 telah memperkenalkan pelbagai insentif dan bantuan kepada rakyat negeri itu seperti pemberian 20 meter padu air percuma dan 16 lagi skim di bawah program Merakyatkan Ekonomi Selangor.



Ianya termasuk skim Mesra Usia Emas, Tabung Warisan Anak Selangor, Hadiah Anak Masuk Universiti, Skim Mikrokredit, Skim Kesihatan Wanita, Pusat Dialisis Rakyat, Program Tuisyen Rakyat, Skim Bantuan Tadika dan pelbagai lagi.

Tiada ulasan: