15 Februari 2014

Gunung Kelud meletus

15 Rabiul Akhir 1435. [MOD] -

Blitar: Sekurang-kurangnya tiga orang terbunuh dan ratusan ribu penduduk terpaksa dipindahkan apabila gunung berapi Kelud di Jawa Timur, meletus lewat malam kelmarin, manakala lapangan terbang ditutup antarabangsa ditutup dan penerbangan dibatalkan. 

Gunung Kelud, dianggap antara gunung berapi paling bahaya di Pulau Jawa, memuntahkan abu panas dan batu tinggi ke udara lewat malam kelmarin beberapa jam selepas status amarannya dinaikkan. 



Imej televisyen menunjukkan asap dan batu menghujani perkampungan berdekatan, manakala wartawan AFP di tempat kejadian melihat penduduk tempatan yang ketakutan diselaputi abu meninggalkan rumah dengan kereta dan motosikal ke arah pusat pemindahan. 

Maut ditimbus rumah 

“Seorang lelaki dan seorang wanita, di Malang, kedua-duanya dalam lingkungan usia 60-an,terbunuh sehingga mati selepas bahan gunung berapi menghempap bumbung, menyebabkan rumah mereka tertimbus,” kata jurucakap Agensi Mitigasi Bencana Kebangsaan, Sutopo Purwo Nugroho. 

“Rumah mereka tidak dibina dengan kukuh dan mudah runtuh di bawah bebanan,” katanya. 

Pegawai bencana kebangsaan berkata, kira-kira 200,000 penduduk yang tinggal di dalam lingkungan 10 kilometer dari gunung berapi terbabit diarahkan berpindah. 
Ramai cuba kembali ke rumah masing-masing untuk mengambil pakaian dan barangan berharga tetapi terpaksa berpatah balik disebabkan hujan abu berterusan. 

“Hujan abu, pasir dan batu mencecah sehingga 15 kilometer dari kawah gunung berapi,” kata Nughoro. 

Syarikat penerbangan Virgin Australia berkata ia membatalkan semua penerbangan pergi balik ke Phuket, Denpasar, Pulau Christmas dan Pulau Cocos semalam. 

Jururawat Australia, Susanne Webster, 38, berada di dalam penerbangan lewat pagi dari Sydney ke Bali yang terpaksa berpatah balik. 

“Juruterbang mengumumkan ada gunung berapi meletus di Indonesia dan pesawat terpaksa berpatah balik. 

Kami perlu menghubungi mereka semula tengah hari ini untuk penjadualan semula, tetapi saya tidak yakin kami akan melakukan penerbangan dalam masa terdekat,” katanya. 

laluan penerbangan diubah 

Jurucakap syarikat penerbangan Qantas semalam berkata penerbangan antara Jakarta dan Sydney juga terpaksa ditunda esok. 

“Laluan penerbangan dari Australia ke Singapura diubah disebabkan asap asap gunung berapi di Jawa,” katanya. 

Abu menyelaputi kota Surabaya, Yogyakarta dan Solo di Jawa, yang menyaksikan lapangan terbang antarabangsa ditutup buat sementara, kata ketua pengarah penerbangan Kementerian Pengangkutan, Herry Bakti, manakala saluran Metro TV menyiarkan imej pesawat dipenuhi abu. 

“Semua penerbangan ke lapangan terbang berkenaan dibatalkan, dan penerbangan lain termasuk sebahagiannya antara Australia dan Indonesia, dialihkan. Kami akan menilai keadaan malam ini mengenai pembukaan semula lapangan terbang, tetapi buat masa ini, terlalu bahaya untuk terbang berhampiran kawasan itu,” kata Bakti. 
Di pinggir bandar Yogyakarta, pihak berkuasa menutup Candi Borobudur - kuil Buddha terbesar dunia, yang menarik ratus pelancong sehari - selepas ia turut dihujani debu dari gunung berapi yang terletak kira-kira 200 kilometer ke timur. –AFP 

Tiada ulasan: