01 Mac 2009

Bercakap Dengan Anak

Anakku ingatlah kepada Allah yang menjadikan kita dan seisi dunia ini, hanya dia Yang Maha Esa. Alhamdulillah kita dijadikan sebagai seorang Islam, maka kita gunakan peluang ini untuk menjadi hambaNya yang taat.

Anakku ketahuilah dengan jalan Islam kita akan selamat. Dengan berpegang kepada Al Quran dan As Sunnah kita akan selamat sampai ke akhirat nanti. Jangan sekali masuk dan cenderung kepada kumpulan yang tidak berpandukan Al Quran As Sunnah. Pasti ianya sesat. Seluruh dunia ada kumpulan macam ini, di Malaysia pun ada

Sayangku, sudah sembahyang kah belum. Jom mari kita ke mesjid berjemaah, Ingatlah sembahyang berjemaah itu lebih baik 27 kali dari sembahyang seorang. itu pesan Nabi. Kalau bukan kita yang ke sana siapa lagi anakku, mesjid makin kosong di akhir zaman. Jangan lupa sembahyang 5 waktu sehari semalam.

Ramadhan yang lepas bagaimana, puasa penuh kan ? alhamdulillah tahniah sayang ku. Ingat kepada orang susah dengan kita berlapar dalam bulan puasa. Paling penting kita tidak masuk neraka kerana telah puasa. Jangan jadi macam banyak orang yang sudah tua bangka tapi masih tidak puasa, malukan ?

Sudah makankah anak ku? ingatlah Islam hanya menghalalkan apa yang dihalalkan oleh Allah dan mengharamkan apa yang diharamkan oleh Allah. Ingatlah tanda halal bukan jaminan halal. Sekarang ni tanda halal boleh di beli dan ada yang menipu. Hari tu daging babi pun ada tanda halal. Makanlah makanan yang halal supaya jasad kita halal disisi Allah. Sebelum makan bacalah doa tanda bersyukur kepada Allah yang memberi kita makanan. Sesudah itu jangan lupa ucapkan alhamdulillah. Kenyang bukan sebarang kenyang tetapi kenyang yang diberkati.

Ambil Quran...nanti umi dan abi ajar mengaji nanti cepat khatam. Ingatlah Quran bukan hanya untuk di baca untuk pertandingan dan ditampal di dinding-dinding tapi untuk jadi panduan dan petunjuk untuk manusia. Kita pegang pun dapat pahala, apa lagi baca, tentu sekali selamat kalau berpegang kepadanya.

Anak ku, pakailah pakaian menutup aurat. Jangan pakai pakaian yang tidak sesuai dengan Islam. Kalau depan Allah kena pakai tutup aurat mana boleh depan manusia kita pakai sesuka hati. Tengok tu perempuan sekarang tidak bertudung, lelaki berseluar pendek, perempuan pakai baju ketat nampak pusat pula...salah tu, kalau tidak ubah selamnya dia berdosa.

Ingatlah, bila abi dan ummi mati jangan lupa baca Quran dekat mayat abi dan ummi, doakan roh abi dan ummi diberkati dan ditempatkan tempat roh orang-orang yang soleh dan solehah. Sering-seringlah ziarah kubur Abi dan Ummi, baca fatihah dan berdoa.

anak ku engkaulah permata hati tu, engkaulah harta dan amanah dari Allah sebagai penerus kepada perjuangan Islam yang murni ini.

Tiada ulasan: