07 Oktober 2008

Hari Raya dijalanraya.

Saya memikirkan hendak paparkan gambar kesesakan di jalanraya semasa saya pulang berHari Raya di Kelantan Jumaat dan Sabtu lepas namun tajuknya rasa tidak ada yang sesuai sehingga didini hari ini saya terfikir judul yang paling layak ialah "beraya di jalan raya".

Beginilah keadaannya setiap kali kami pulang berHari Raya di Kelantan. Tahun lepas misalnya, kami terperangkap berjam-jam dalam perjalan balik ke Perak dari Bandar Kota Bharu menuju ke Pasir Mas. Tidak salah ingatan saya kami berada dalam susunan kereta dari jalan Wakaf che yeh ke Jambatan Pasir Mas hampir 2 jam. Kami mengambil jalan pintas dari Pasir Mas ke Rantau panjang dan keluar di Panglima Bayu. Namun jalan itu juga sesak dengan deratan kenderaan.

Bila dihitung dari bulan ke bulan berapa nombor pendaftaran yang dikeluarkan oleh JPJ Kelantan sahaja, wajarlan kenderaan tahun demi tahun semakin penuh di jalanraya.Tambahan pula yang balik beraya rata-rata dengan no pendaftaran awalannya "W", "B" dan kami"A" adalah anak-anak perantau yang berbaris panjang dengan "setia" dijalan raya yang panjang dan keluasannya yang masih sama.



Beginilah kesesakan dijalan baru menuju ke Kuala Kerai/Gua Musang diambil di Machang.

Bagi kami yang tinggal di Machang adalah kelainan sedikit kerana jalan pintas yang mengelak dari masuk ke Bandar Machang sudahpun siap.Tetapi kenderaan yang menuju ke Gua Musang untuk ke KL tetap melimpah ke jalan masuk ke Machang antaranya untuk mengisi minyak dan ada yang ingin mengelak dari kesesakan dijalan yang baru dibina.




Kesesakan jalan menuju ke Jambatan Tanah Mereh dari Machang.

Kesimpulannya tidak mudah masuk dan keluar dari Kelantan bila tibanya musim perayaan. Sehingga kami dan kawan-kawan lain akan merancang sebaik mungkin masa mana yang paling sesuai untuk masuk dan keluar dari negeri Cik Siti Wan Kembang itu.



Diatas jambatan melintasi sungai Kelantan di Tanah Merah.

Ada yang kata baliklah sebelah malam, ada juga yang mencadangkan bertolak selepas subuh...semuanya saya dah cuba namun masih terperangkap dalam kesesakan dijalanraya.


Deretan kereta dari arah Jeli ke Machang/Tanah Merah

3 ulasan:

Unknown berkata...

Assalamualaikum YB..

ISA PROTEST!

Sila tandatangan surat protes untuk mendesak kerajaan agar segera membebaskan Raja Petra Kamaruddin dan semua tahanan ISA lainnya.

Sila KLIK DI SINI untuk menandatangani surat tersebut.

Thanks.

razzi-media.blogspot.com

Azman berkata...

Kesesakan memang berlaku YB, saya diwaktu hari raya pun hanya bermotorsikal saja bila ke pekan Parit Buntar.

Juraimi Zainal berkata...

Selamat Hari Raya YB...


Dugaan la tu YB... nasib baik kg saya kat NS... Dokat yo... orang ghumah KL...