02 Januari 2009

Pakatan Rakyat teruskan pembangunan jasmani dan rohani di Perak

PARIT BUNTAR, 1 Jan :- Kerajaan Negeri Perak pakatan rakyat memberi jaminan akan meneruskan agenda pembangunan jasmani dan rohani yang dilakukan oleh kerajaan yang lepas termasuklah dalam bidang pendidikan. Demikian antara ucapan ADUN Titi Serong, Drs. Khalil Idham Lim dalam Majlis Anugerah Cemerlang UPSR Peringkat Parlimen Parit Buntar di sini pagi tadi.

Dr. Mujahid menyampaikan hadiah kepada pelajar SRJK Cina.

Program dengan kerjasama Yayasan Perak itu melibatkan 150 orang pelajar cemerlang yang memperolehi 5A dalam peperiksaan UPSR tahun 2008 yang lepas. Mereka adalah terdiri dari murid-murid tahun 6 yang akan melangkah ke Tingkatan 1 pada tahun ini di DUN Titi Serong dan DUN Kuala Kurau. Mereka terdiri dari pelajar Sekolah Kebangsaan (SK), Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) cina dan India.


Pelajar Cemerlang UPSR bergambar bersama Ahli Parlimen dan ADUN.


Sumbangan yang diserahkan kepada setiap pelajar ialah berupa sebuah kamus, satu set alat tulis dan sijil penghargaan.

Program tersebut telah dirasmikan oleh Ahli Parlimen Parit Buntar, Dr. Mujahid Yusuf. Hadir sama dalam majlis tersebut ialah ADUN Kuala Kurau,Abdul Yunus Jamhari,Ahli Majlis Daerah Kerian,Hj. Harun Hashim, En Khor, dan En Rajeswaren. Semua pelajar diiringi oleh ibu bapa masing-masing dengan jumlah kehadiran melebihi 500 orang yang memenuhi Dewan Merdeka tempat program berlangsung.

Semasa menyampaikan ucapan Dr. Mujahid menegaskan bahawa kita tidak mahu melihat rakyat khususnya di Parlimen Parit Buntar di kongkong dengan mentaliti subsidi. Beliau juga menyatakan dasar kerajaan Pakatan Rakyat adalah tidak mengira agama atau bangsa, jelasnya ini dibuktikan pada hari ini kita beri sumbangan kepada pelajar dari kaum melayu, Cina dan India.

Drs. Khalil juga menegaskan program ini adalah untuk kali kedua dalam masa terdekat dan akan diteruskan dengan satu program ketiga iaitu penyampaian bantuan pakaian sekolah kepada sejumlah 60 orang pelajar yang layak dan dipilih oleh ketua-ketua kampung dalam Parlimen Parit Buntar.

Ibu bapa memenuhi dewan.


Tegasnya program ini membuktikan tohmahan bahawa apabila kita memerintah kita tidak mampu meneruskan agenda kerajaan lepas. Sekaligus kata beliau membukti keprihatinan kerajaan Negeri perak melalui yayasan perak dalam memajukan bidang pendidikan.

"Sumbangan pada hari ini adalah tanda ke bersamaan kami dengan usaha gigih pelajar, ibubapa dan guru sehingga kejayaan diperolehi" Ucap Drs. Khalil.

Mengulas mengenai gambar Menteri Besar dan Halangan untuk masuk ke sekolah, Drs. Khalil berharap ianya tidak memakan tempoh yang agak lama.