13 Februari 2009

Salah guna kuasa Zambry, dilapor ke SPRM .

IPOH, 12 Feb.:- Satu laporan salah guna kuasa oleh Menteri Besar Kudeta Perak, Zambry Abdul Kadir telah dilakukan oleh Pimpinan Parti Pakatan Rakyat di Pejabat Suruhanjaya Anti Rasuah Malaysia (SPRM) pada jam 11.05 minit pagi tadi .

Pimpinan Pakatan Rakyat yang hadir ialah Exco Kerajaan Negeri, Dato' Ngeh Koo Ham dan Nga Kor Ming, ADUN yang hadir pula ialah, Khalil Idham Lim (Titi Serong), Chang Lih kang(Teja), Chan Ming Kai (Simpang Pulai), Loke Chee Yan (Kepayang), Ong Boon Piow (Tebing Tinggi),dan Siva Subramaniam (Buntong). Hadir sama ialah Ketua Pemuda PAS Perak, Ust. Norazli Musa, Ketua Wanita PKR Perak, Pn Fatmawati dan penyokong PR yang lain.

Kehadiran rombongan dinanti oleh sekitar 30 orang wartawan dan berbagai akhbar.

Dalam kenyataan bertulis yang diedarkan dan sidang akhbar yang di sampaikan di perkarangan pejabat SPRM Nga Kor Ming menyatakan tujuan laporan dibuat ialah kerana salah guna kuasa Zambry melantik 4 orang bertaraf exco yang akan melibatkan perbelanjaan sekitar RM 250,000 . Jumlah untuk setahun ialah RM 1 Juta.

Perlantikan itu menurutnya menyalahi Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak dan masih belum diluluskan dam Mesyuarat MMK. Selain itu juga belum mendapat perkenan DYMM sultan Perak.

"Pada hari pertama beliau masuk pejabat beliau mengumumkan dasar untuk membantu rakyat, tetapi jelas apa yang beliau umumkan adalah untuk kepentingan kroni dan salah guna kuasa " Kata Yb. Nga.

Kelmarin Zambry mengumumkan pelantikan tiga Penasihat Menteri Besar dan Ketua Penerangan kerajaan negeri yang dilantik berkuat kuasa serta merta.

Nga Kor Ming ditemani oleh Khalil Idham Lim membuat laporan kepada dua orang pegawai SPRM yang memperkenalkan diri sebagai Firdaus dan Yap.

4 ulasan:

Muhammad Fahmi berkata...

untuk tugas-tugas sebegini jgn lupa bawa ustaz azli taliban. sebelum jumpa pegawai, mintak dia hembus 2-3 kali. baru mujarab!

Unknown berkata...

sape ustaz azli taliban?

OrangKB berkata...

Teruk betul. Baru naik takhta dah rasuah. Rasanya, berapa lama kerajaan BN Perak ni boleh bertahan...?

Muhammad Fahmi berkata...

cemane tak kenal ustaz azli ni... tu yang janggut sampai ke perut tu...