19 Mac 2009

Beberapa persoalan yang perlu difikirkan kita semua.

Oleh : Nurul Huda Abdul Rahman

Politik… politik… pening memikirkan hal politik negara sekarang. Tak fakir, tak boleh pula. Nanti bagaimana kita nak buat pilihan mengundi. Tersalah pilih, kita yang rugi dunia akhirat. Dalam dok fikir2 itulah, terfikir nak berfikir dari sudut bertentangan (kontra). Mungkin anda pun patut fikirkan juga:

1. kenapa setiap berita yg bertentangan dgn bn dikatakan “hasutan”? Kenapa yg dtg dr bn tidak?

2. kenapa perhimpunan anjuran pr dikatakan rusuhan? kenapa perhimpunan bn tidak?

3. kenapa perhimpunan anjuran pr ada gas pemedih mata, provokasi pihak fru dan polis? Kenapa perhimpunan bn tidak?

4. benarkah kita tidak perlu masuk campur dalam hal politik negara dan biarkan pemimpin negara dan pembangkang sahaja yang terlibat? Kalau begitu, untuk apa kita mengundi? Bukankah untuk memilih kita mesti ada pengetahuan tentang pihak manakah yang sepatutnya kita pilih?

5. kenapa org yg dikatakan ‘menghina sultan di perak’ dikenakan tindakan mahkamah segera? Kenapa org yg ‘menghina agong di terengganu’ dulu tu sampai sekarang tidak?

6. kenapa umno tak nak laksanakan hukum hudud? Kenapa bagi alasan negara kita negara berbilang kaum, sedangkan di negara lain yang amalkan hukum Islam tu pun berbilang kaum jugak?

7. siapa yang selalu menakut-nakutkan orang tentang perlaksanaan hukum hudud? Siapa yang buat statement “kalau buat hukum hudud nanti ada yang kena potong tangan”? Apakah yang terjadi kepada keimanan kita kalau kita berpandangan seperti itu?

8. benarkah “tidak sependapat” akan membawa kepada “pecah belah” dan itu petanda “tidak baik”? Bukankah dalam Al-Qur’an ada mengatakan “berlainan pendapat itu manis”?

9. benarkah, kita kena ikut sahaja pemimpin negara kita kerana merekalah yang membawa kemajuan kepada negara? Kalau pemimpin negara kita adalah firaun (atau seumpama firaun), pun kita kena pilih mereka jugak kah? (zaman pemerintahan firaun adalah antara zaman kegemilangan negara mesir: negaranya aman, rakyatnya (orang mesir) hidup mewah, teknologi sains dan fiziknya tumbuh pesat, ekonominya kukuh – yang hidup tak aman cuma golongan yahudi sahaja dan pengikut nabi)

10. kenapa pengikut umno tak boleh tegur pemimpin mereka, tak boleh berlainan pendapat dengan pemimpin mereka? Nak tegur pula tak boleh nampak macam membuat teguran? Adakah pemimpin umno sentiasa benar?

11. benarkah, kita mesti mengundi bn kerana merekalah yang membawa kemajuan kepada negara, mereka lah yang membawa keamanan kepada kita, merekalah yang mengangkat martabat orang melayu dan kesultanan melayu?

12. benarkah kalau negara kita tidak diperintah bn, negara kita akan kucar-kacir, melayu akan terpinggir, ekonomi akan jatuh mundur, keamanan hilang, masalah perkauman akan menular?

13. benarkah, tiada apa yang akan berlaku kepada bahasa melayu jika ppsmi diteruskan? Benarkah bahasa melayu tidak mampu mengangkat sains dan matematik ke tahap yang lebih tinggi?

14. benarkah kita tidak boleh mencampur adukkan hal agama dengan hal dunia? Bukankah Islam itu “syumul” bermakna Islam boleh masuk dalam semua hal-hal dunia?

15. bolehkah umno guna polis, fru, jentera kerajaan dan peralatan kerajaan untuk proses pengundian? Bukankah “umno is umno”, umno bukan kerajaan dan kerajaan bukan umno? Umno dapat jadi kerajaan hanyalah kerana rating undian mereka lebih tinggi? jika nanti mereka kalah undian seluruh negara, bukankah mereka bukan lagi kerajaan?

16. kenapa pr selalu dianggap suka bermain dengan isu perkauman? Bn tak pernah kah? Dato’ Hishamuddin angkat keris bukan ada unsur perkaumankah? Orang melayu koyak gambar pemimpin mca di penang bukan unsur perkaumankah (boleh lihat dalam utusan)? Menakut-nakutkan orang awam tentang dap, bukan unsur perkaumankah? Bukankah Rasulullah tak bagi kita memberatkan isu perkauman/ asobiah?

17. tak mengapakah pemimpin negara kita tidak mahu ambil berat tentang kes murtad di negara kita? Benarkah itu urusan pihak jabatan agama sahaja?

18. benarkah perlembagaan tidak boleh ditukar? Benarkah kita kena ikut sahaja perlembagaan? Tetapi, kenapa jika perlembagaan yang ada merugikan pihak bn, boleh pula perlembagaan itu ditukar?

19. benarkah negara kita tidak mengamalkan konsep “pengasingan kuasa”? benarkah mahkamah boleh mengenakan tindakan kepada speaker dun? Kenapa apa yang dipelajari dalam sejarah negara dan pengajian am tak sama seperti yang berlaku sekarang?

20. kenapa kita mesti sekat sebarang ulasan, pandangan, kritikan yang bertentangan dengan bn? Bukankah dari situlah bn boleh memperbaiki diri?

21. benarkah negara kita tidak memerlukan pembangkang kerana mereka pembawa perpecahan? Bukankah dengan adanya pembangkang, pihak pemerintah dan jabatan kerajaan tidak dapat berbuat sesuatu yang merugikan rakyat?

22. benarkah siapa yang tidak menyokong bn, bermakna mereka tidak boleh menggunakan kemudahan awam? Bukankah kemudahan awam itu terbina dari duit semua rakyat termasuk yang tidak menyokong bn?

23. benarkah “hak kerajaan” bermaksud “hak pemimpin negara”? bukankah “hak kerajaan” bermaksud “hak rakyat Malaysia ”? Ini bermakna “duit kerajaan” adalah “duit semua warganegara Malaysia ”!

24. benarkah pemimpin negara boleh gunakan duit kerajaan untuk urusan peribadi seperti melancong, baiki kereta dan rumah, makan minum di hotel? Bukankah mereka semua sudah ada gaji dan elaun kerja? Bukankah dengan duit itu, kita boleh gunakan untuk bantu rakyat yang lebih susah dan lebih memerlukan? Bukankah duit itu adalah hak rakyat?

25. bukankah minyak petroleum adalah hak milik rakyat Malaysia kerana ia dikorek dari dalam tanah negara kita? Kenapa kita tiada hak untuk mengetahui kemana hasil carigali petroleum itu? Kenapa ada istilah duit “royalti minyak”? bukankah petronas sepatutnya menjadi “pekerja kepada rakyat Malaysia ” sebab minyak tu bukan mereka yang punya?

26. bukankah pemimpin negara merupakan “pekerja” kepada rakyat Malaysia kerana kita yang memilih mereka semasa mengundi? Ini bermakna mereka mesti bekerja untuk rakyat Malaysia bukannya rakyat bekerja untuk mereka? Ini juga bermakna mereka mesti meng’kaya’ kan dahulu rakyat sebelum mereka meng’kaya’ kan diri sendiri!

Banyak lagi yang perlu difikirkan dan kita mesti fikirkan pro dan kontra juga. Jika kita tidak mahu memikirkannya, bermakna hati kita mungkin buta dari melihat kebenaran.

Cuba kita kenang kisah Nabi Ibrahim. Walaupun disekeliling baginda orang mengagung-agungkan berhala dan bapanya sendiri adalah pengukir berhala. Baginda tetap berfikir akan wajarkah baginda juga menyembah berhala. Tidak ingatkah kita akan kisah bagaimana baginda mencari-cari tuhan yang sebenar sehingga disangkakan matahari adalah tuhan tetapi membatalkan andaiannya apabila malam menjelma dan matahari pun hilang. Kita juga mesti begitu!

Jangan berhenti berfikir walaupun kita lelah menghadapinya. Kerana ALLAH sentiasa mahukan kita berfikir tentang kejadian alam dan setiap kejadian yang berlaku di sekeliling kita. Kajian juga telah berjaya menunjukkan bahawa otak yang selalu berfikir akan menerima lebih banyak oksigen. Banyak sel otak terima oksigen, maka mudahlah kita membuat pertimbangan.


2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Berfikir lebih besar pahalanya dari solat sunat dua rakaat (kalau tak silap saya...)

Tanpa Nama berkata...

salam, saya nak ambil artikel ni masuk dalam blog saya ya.. sila bagitahu dulu boleh ke x k? rasa xsedap kalo terus ambil lepas bagitahu dalam comment box saja...