10 April 2009

Hakim putuskan SPR yang tentukan kekosongan 3 DUN.

PUTRA JAYA : Hakim Mahkamah Persekutuan sebentar tadi baru membuat keputusan yang mengejutkan dengan memutuskan bahawa kekosongan atau tidak kerusi 3 DUN di Perak adalah ditentukan oleh Suruhanjaya Pilihanraya bukan Speaker DUN.

Keputusan ini sekaligus menafikan permohonan Speaker yang telah mengistiharkan ketiga-tiga kerusi itu kosong.

Speaker DUN Perak, V. Sivakumar yang baru dihubungi sebentar tadi mengatakan keputusan ini sekaligus menafikan hak speaker selama ini di DUN atau di Dewan Rakyat.

22 ulasan:

ZAMRI kecik's berkata...

nampaknya negara kita ni dah semakin menghampiri kearah kejakunan yang hakiki!!!!

Ubaid Madani berkata...

askom,
Innallaha massobiriin...semakim pincang sistem mahkamah Malaysia semakin ramai rakyat akan tolak BN....ini semua petanda PR akan tawan Kerajaaan Pusat..insyaallah...

miezanz berkata...

nampak sangat yg SPR pun sebahagian dari sayap UMNO...

Awanama berkata...

Undang2 Malaysia bawah najib makin hancur jadinya!

IRON MASK berkata...

salam....dah agak dahhhh.....mmg depa akan bagi menang jugak kat depa...walaupun membelakangi undang undang yg depa sendiri cipta....cuma undang undang Allah jer yang tak boleh diubah....sabar jer la....insyaAllah suatu hari nanti depa akan jatuh jugak.....simpan artikel atau keputusan mahkamah tu elok elok...nanti bleh kitaguna balik....
salam

Awanama berkata...

Pelik & ajaib

Awanama berkata...

Hidup,hidup. . . .
hidup SPR.

Hancur.Hancur . . .
hancur Kehakiman

ANAK KOMANDO REJ 1 berkata...

DIMANAKAH KEADILAN?

Awanama berkata...

kan dah tahu sistem kehakiman negara pun bukan badan yang bebas untuk buat keputusan,lagi mau tunggu apa hakim nak kata. cuba kalau speaker DUN tu diperintah oleh puak-puak be end,mesti perkara cam ni tak kan jadi kan?????? macam tak biasa pulak.kena lah sabar...kita tunggu apa kata sultan perak pulak.

ANAK TIRI TOK MENAKAN berkata...

malaysia boleh
malaysia baru
malaysia jaya
MALAYSIA BOLEH
BOLEH SAJA.

LEPAS NI JANGAN GUNA PERLEMBAGAAN
KITA GUNA AJE UNDANG-UNDANG MAHKAMAH.

JANGAN LUPA !!!!!!

INILAH PENJAJAHAN BENTUK TERKINI
INGAT
FAKTOR UTAMA EKONOMI MANTAP IALAH POLITIK YANG STABIL.
JIKA BEGINI PELABUR PUN BLAH NEGARA LAIN.
AKAI ADA TARUK KEPALA LUTUT
ADA HAKIM PUN YANG TAK LAYAK
NAK SELESAIKAN SESUATU KES AMBIL MASA YG PJG.
EMMMM DAH NASIB RAKYAT MALAYSIA MACAMNI.

Awanama berkata...

GILA PUNYA HAKIM,KALU MCM TU APA GUNA Perlembagaan Persekutuan dan Fasal 72(1) mengatakan keputusan Speaker tidak boleh dicabar dimana-mana mahkamah. HAKIM BARUA UMNO,MAHKAMAH BARUA UMNO,MUFTI PERAK BARUA UMNO...

Awanama berkata...

kalau macam tu bagi kuasa kat SPR utk letak calon, ingat dah maju rupanya kat bawah tempurung lagi le gamaknye...

Awanama berkata...

memang dah dasar penipu otak pembelit

Awanama berkata...

diharap speaker tak putus asa..teruskan buat tindakbalas....

Awanama berkata...

x guna blajaq tnggi2 jd hakim,last2 jd barua umno/bn...dh terang lg brsuluh...
mna pnya undang2 dia pakai pun x tau la...
barua + haram jadah punya hakim...
pi mampus lg baik...
khak tuuiii...

srikandi berkata...

saya rasa mereka akan beri kemenangan pd Datuk Nizar utk jwtn MB yg sah, lepas tu tindakan speaker gantung zambri dan kuncu2nya oleh speaker di batalkan dan zambri dan kuncu2nya boleh attend persidangan dun dan undi tidak percaya pd Datuk Nizar dan pecat Tuan Speaker..tak nak bg nampak over sgt jd bg Datuk Nizar menang pastu pecat dia dlm sidang DUn dan ganti speaker..mereka nak kelabukan mata rakyat je jgn nampak sangat Hakim2 tu sokong si Najib tu..

Awanama berkata...

Takpa2..Biarla deme nak perbodohkan rakyat..Org mengaji darjah tiga pon tahu pasal Perlembagaan.Semua itu ujian dari Allah.Ujian dalam perjuangan untuk menegakkan AgamaNya.Aku tak pikir diorg memberi kemenangan kepada MB Nizar.PRK pon kalah inikan untuk membenarkan Bubar DUN.Pejuang2 PR hendaklah melipat ganda usaha untuk menjatuhkan BN Insyaallah..

Awanama berkata...

HAH-KIM TAHI KUCING, MAKAN GAJI DUIT HARAM TAK JUJUR DALAM MELAKSANAKAN TANGGUNGJAWAP KEPADA RAAYAT

Awanama berkata...

korek..korek..korek..

Harris Abdullah berkata...

Jgn dipertikai keputusan Mahkamah Persekutuan. Mahkamah Persekutuan kata SPR boleh memutuskan samada 3 kerusi kosong atau tidak. Ini adalah berdasarkan 2 kes lampau Mahkamah Persekutuan yang telah putuskan bahawa surat perletakkan jawatan yang tidak bertarikh tidak boleh digunapakai.
Keputusan Mahkamah Persekutuan tidak bermakna keputusan Speaker untuk menggantung 6 ADUN itu salah. Keputusan Speaker tetap betul dan tidak boleh dicabar dimana-mana Mahkamah. Jangan silap faham dan campur adukkan perletakan jawatan ADUN dan penggantungan ADUN. Penggantungam ADUN merupakan keputusan Speaker dan keputusan ini tidak boleh dicabar mengikut Fasal 72(2).
Akui bahawa SPR seharusnya serahkan kepada Mahkamah untuk putuskan samada berlaku perletakan jawatan akan tetapi pada hemat saya Mahkamah juga akan putuskan bahawa tidak berlaku perletakkan jawatan oleh 3 ADUN.
Walaupun saya Ketua PKR diRaub akan tetapi kita harus akur bahawa yang mana betul tetap betul.

Awanama berkata...

dah 2 kali raja menolak apa2 dari permintaan dari PR...Raja pun nak cari makan beb..lagipun Azlan dah ubah sistem raja kat perak..semua akan diwarisi bukan giliran...semua sama aja.....alang2 biorle kite dah tak beraje,..cakap raja kontol hal agama..mufti pun ikut ckp UMno,..apa critenye...ambil contoh kat indon: terlalu banyak benda yg tak betul...terus bala dari allah mcm2 kena...jgn la sampai malaysia pun dapar bonus dari allah gak...

Awanama berkata...

btul la tu org kata jdi hakim/peguam sebelah kaki dh jejak neraka..

wallahualam..