29 Jun 2009

Berita luar negara: China Tidak Akan Laksanakan Perlindungan Perdagangan

Alif H'ng
2009-06-27 16:01:45 Agensi Berita Xinhua China

China sentiasa menentang perlindungan perdagangan, dan tidak akan melaksanakan perlindungan perdagangan yang mendiskriminasi syarikat asing dan produknya.

Demikian dinyatakan oleh Menteri Perdagangan China, Chen Deming ketika ditemui oleh Menteri Ekonomi yang Berasaskan Pengetahuan Republik Korea, Lee Youn-Ho di Beijing semalam.


Baru-baru ini, beberapa media menyatakan, kerajaan China akan melaksanakan dasar pembelian produk domestik dalam pakej rangsangan ekonomi. Chen Deming menyatakan, peraturan tentang kerajaan membeli produk domestik hanya dikuatkuasa dalam pembelian kerajaan yang menggunakan peruntukan kerajaan. Produk domestik juga termasuk produk yang dikeluarkan oleh syarikat pelaburan asing di China. Beliau juga berharap agar anggota utama Pertubuhan Perdagangan Dunia (WTO) menurunkan piawaian, dan menyediakan syarat kepada China untuk menandatangani Perjanjian Pembelian Kerajaan WTO agar menggalakkan pembukaan pasaran pembelihan kerajaan masing-masing.

Lee Youn-Ho menyatakan, Republik Korea bersedia meningkatkan kerjasama dengan China dalam bidang perdagangan dan pelaburan. Dasar perdagangan China adil dan telus.

Tiada ulasan: