24 Julai 2009

Bingkisan Dinihari Syaaban

Oleh : Mr. President
Dari Laman Nurani


Setelah selesai menunaikan solat subuhpagi ini, saya 'dikunjungi' dengan 4 sms dari seorang sahabat yang meminta saya menulisnya di dalam blog ini. Saya membaca setiap peti masuk dalam telefon Nokia 3310 yang masih saya guna sehingga kini. Kiranya Nokia 3310 ni dah jadi bahan 'arkib' dah masa kini. Tetapi alhamdulillah, ianya masih setia memberi perkhidmatan kepada saya.

Rupa-rupanya setiap patah sms tersebut merupakan luahan hatinya terhadap sikap sesetengah penyokong malah kepimpinan PAS di peringkat cawangan, kawasan yang menyebabkan dia tidak berpuas hati.

Katanya dalam sms tersebut bahawa sikap yang sebelum ini berlaku dalam kumpulan musuh kini telah menular di kalangan orang-orang PAS. Hmmm...tergaman juga saya membacanya, mengapa perkara sebegini boleh berlaku? Kerja-kerja mensabotaj calon ini dahulunya terjadi dalam pakatan musuh PAS, tetapi sekaranh sudah menjadi amalan dalam sesetengah penyokong PAS.

Jika kita merujuk kembali tulisan Ustaz Nik Abduh dalam blognya, maka kita akan dapati keserasiannya dengan sms yang saya terima tadi. Maka saudara sendirilah yang menilainya. Saya tidak mahu menghurai tulisan Ustaz Nik Abduh tersebut.

Berbalik kepada sms tadi, katanya lagi perkara ini amat jelas ketara dalam kempen pilihanraya kecil di Manek Urai. Dalam pemerhatiannya, mendapati ada sesetengah pimpinan pas di peringkat cawangan yang cuba mensabotaj calon PAS ekoran tidak bersetuju dengan pimpinan yang tidak memilih calon yang diingininya. Dakwanya lagi, perkara ini amat serius sehingga boleh menggugat perjalanan kempen di pihak kita sendiri.

Maka dalam tulisannya, dia menyeru kepada kepimpinan tertinggi PAS sama ada di peringkat Kawasan, Negeri atau pusat supaya dapat mengambil inisiatif agar perkara-perkara sebegini dapat dihapuskan terus. Beliau bimbang, jika perkara ini berlarutan, ia akann melhairkan bibit-bibit perpecahan di kalangan pakatan PAS. Sikap tidak berpuas hati terhadap pimpinan, sikap tidak menghormati keputusan jemaah dan mempunyai kepentingan diri sendiri dalam berpolitik adalah sikap yang amat buruk dalam kita berjuang menegakkan agama Allah.

Oleh yang demikian, saya menyusun tulisan-tulisan dalam blog ini adalah bagi menghargai sumbangannya menyalurkan maklumat supaya kita semua dapat berfikir dan bermuhasabah dalam isu ini. Kita jangan gaduh nak kata isu ini tidak ada, sedangkan masakan daun kayu tak bergerak jika tidak ada angin ataupun benda yang mengoncangnya. Terima kasihlah kepada beliau yang sudi berkongsi maklumat dan pengalaman. Oleh itu, tingkatkan tarbiyyah, luaskan motivasi, teruskan usaha.


Tiada ulasan: