12 Julai 2009

Keluarga buang bayi

Oleh Fauzi Rahim Mustafa
fauzee@hmetro. com.my

SUNGAI PETANI: Tidak berperikemanusiaan apabila satu keluarga sanggup berpakat membuang mayat bayi yang baru dilahirkan anak gadis mereka ke dalam tong sampah semata-mata kerana mahu menutup aib akibat keterlanjuran perempuan itu.

Bayi itu dipercayai meninggal dunia sejurus dilahirkan sebelum ibu gadis itu membungkus mayatnya dalam karung sampah plastik dan membuangnya ke dalam tong sampah kira-kira 10 meter dari rumah keluarga itu di Sungai Lalang.

Bagaimanapun, perbuatan itu terbongkar apabila wanita berusia awal 20-an itu yang dikejarkan ke Hospital Sultan Abdul Halim (HSAH) di sini, selepas mengalami pendarahan akibat melahirkan anak, memaklumkan mengenai bayinya kepada petugas hospital yang menghubungi polis.

Menurut sumber, kejadian dipercayai berlaku antara jam 5 hingga 6 pagi semalam sebelum keluarga itu merujuk anak perempuan mereka ke HSAH akibat pendarahan dalaman selepas melahirkan anak

“Kakitangan HSAH yang merawat wanita itu curiga kerana dia tidak membawa bersama bayinya. Gadis itu memaklumkan bayi yang dilahirkannya sudah mati dan dibuang di dalam tong sampah di rumahnya.
“Sebaik dimaklumkan, kakitangan HSAH ke rumah gadis itu dan menemui satu bungkusan karung plastik mengandungi mayat bayi.

“Kakitangan HSAH menghubungi polis untuk mengambil alih kes itu.

“Polis yang tiba dan menjalankan siasatan awal di tempat kejadian menghantar mayat bayi itu ke HSAH kira-kira jam 8.30 pagi untuk bedah siasat,” katanya.

Sumber itu berkata, bayi malang itu mungkin dilahirkan hasil hubungan luar nikah perempuan berkenaan dan tindakan yang dilakukan keluarganya dipercayai akibat tertekan dan malu sehingga tidak dapat berfikiran waras.

“Dipercayai tindakan keluarga itu bertujuan menutup rahsia dengan harapan ada pekerja pengangkat sampah mengangkut karung plastik berisi mayat bayi berkenaan sebelum diketahui orang lain.

“Namun, hajat mereka tidak kesampaian apabila anak perempuan mereka sendiri membocorkan rahsia selepas tidak dapat berselindung apabila diperiksa pakar perubatan dan maklumat itu diberikan sebelum pekerja memulakan operasi mengangkut sampah di kawasan rumah mereka,” katanya.

Sementara itu, Ketua Kampung Taman Desa Aman, Azizan Darus, yang menjadi antara orang terawal tiba di tempat penemuan mayat bayi itu berkata, jiran keluarga berkenaan memaklumkan kepadanya pada waktu kejadian mereka terdengar bunyi anjing liar menyalak.

“Namun, salakan itu tidak dihiraukan kerana sememangnya kawasan perumahan ini banyak anjing liar berkeliaran.

“Perkara itu menjadi gempar apabila kira-kira jam 7 pagi tersebar berita di kalangan penduduk mengenai penemuan mayat bayi dalam tong sampah iaitu kira-kira 10 meter dari rumah keluarga gadis berkenaan,” katanya ketika ditemui, semalam.

Beliau turut menghubungi hospital dan polis bagi memaklumkan perkara itu tetapi diberitahu kedua-dua pihak berkaitan sudah mengetahuinya.

Ketua Polis Daerah Kuala Muda, Asisten Komisioner Hashim Ali, ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan mengenai kes berkenaan.

“Kes disiasat mengikut Seksyen 318 Kanun Keseksaan kerana menyembunyikan kelahiran bayi dan polis masih melakukan siasatan lanjut.

“Jika sabit kesalahan, pesalah boleh dipenjara maksimum selama dua tahun atau denda atau kedua-duanya,” katanya.

1 ulasan:

bintuabi berkata...

La hawla wala quwwata illa billahil `aliyil `azim...

Manusia selalu tidak menggunakan anugerah akal.
Cuba lihat bagaimana binatang mengatasi rasa bersalah dalam link berikut:
http://www.youtube.com/watch?v=cldRPeKGUPE