16 Ogos 2009

Do'a malaikat Jibril menjelang Ramadhan

Oleh : Shah Bundy

Assalamualaikum ,

Kepada semua kenalan yang dihormati dan dikasihi,

Do'a malaikat Jibril menjelang Ramadhan " "Ya Allah tolong abaikan puasa ummat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadhan dia tidak melakukan hal-hal yang berikut:

* Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masih Ada);
* Tidak berma'afan terlebih dahulu antara suami isteri;
* Tidak bermaafan terlebih dahulu dengan orang-orang sekitarnya.

Maka Rasulullah pun mengatakan Amiin sebanyak 3 kali. Dapatkah Kita
Bayangkan, yang berdo'a adalah Malaikat Dan yang meng-amiinkan adalah
Rasullullah Dan para sahabat , Dan dilakukan pada Hari Jumaat.

Oleh itu SAYA TERLEBIH DAHULU MEMOHON MAAF jika saya Ada berbuat kesalahan, baik yang tidak di sengaja maupun yang di sengaja , semoga Kita dapat menjalani ibadah puasa dengan khusyuk, diberkati Dan dirahmati Allah S.W.T, insyaallah.

SELAMAT BERPUASA ..........................

7 ulasan:

Sayanik berkata...

rasanya tidak doa seperti ini oleh Jibril. Saya pernah dapat doa seperti ini, tapi telah diberitahu ianya palsu.

Sayanik berkata...

Dari Abu Hurairah ra juga, (bahwasanya) Rasulullah SAW pernah naik mimbar kemudian berkata, “Amin, Amin, Amin.” Ditanyakan kepadanya, “Ya Rasulullah, engkau naik mimbar kemudian mengucapkan Amin, Amin, Amin?” Beliau bersabda, “Ertinya : Sesungguhnya Jibril ‘Alaihis salam datang kepadaku, dia berkata, “Barangsiapa yang mendapati bulan Ramadhan tapi tidak diampuni dosanya maka akan masuk neraka dan akan Allah jauhkan dia, katakan “Amin”, maka akupun mengucapkan Amin….”

[Hadits Riwayat Ibnu Khuzaimah 3/192 dan Ahmad 2/246 dan 254 dan Al-Baihaqi 4/204 dari jalan Abu Hurairah. Hadits ini shahih, asalnya terdapat dalam Shahih Muslim 4/1978. Dalam bab ini banyak hadits dari beberapa orang sahabat, lihatlah dalam Fadhailu Syahri Ramadhan hal.25-34 karya Ibnu Syahin]

Yang lebih lengkap lagi akan saya salinkan dari buku Birrul Walidain oleh Ustadz Yazid bin Abdul Qadir Jawas, hal. 44-45 terbitan Darul Qalam.

Ertinya: Nabi SAW naik ke atas mimbar kemudian berkata, “Amin, amin, amin”. Para sahabat bertanya. “Kenapa engkau berkata ‘Amin, amin, amin, Ya Rasulullah?” Nabi SAW bersabda, “Telah datang malaikat Jibril dan ia berkata : ‘Hai Muhammad celaka seseorang yang jika disebut nama engkau namun dia tidak bershalawat kepadamu dan katakanlah amin!’ maka kukatakan, ‘Amin’, kemudian Jibril berkata lagi, ‘Celaka seseorang yang masuk bulan Ramadhan tetapi keluar dari bulan Ramadhan tidak diampuni dosanya oleh Allah dan katakanlah amin!’, maka aku berkata : ‘Amin’. Kemudian Jibril berkata lagi. ‘Celaka seseorang yang mendapatkan kedua orang tuanya atau salah seorang dari keduanya masih hidup tetapi itu tidak memasukkan dia ke syurga dan katakanlah amin!’ maka kukatakan, ‘Amin”.

[Hadits Riwayat Bazzar dalama Majma'uz Zawaid 10/1675-166, Hakim 4/153 disahihkannya dan disetujui oleh Imam Adz-Dzahabi dari Ka'ab bin Ujrah, diriwayatkan juga oleh Imam Bukhari dalam Adabul Mufrad no. 644 (Shahih Al-Adabul Mufrad No. 500 dari Jabir bin Abdillah)]

Tanpa Nama berkata...

Ingatlah pada siapa sahaja yang mendapat cerita-cerita yang mirip kepada hadis
tapi tidak disertakan sanad perawi, seharusnya diteliti dan disiasat dahulu akan
kesohihannya, kerana telah difatwakan dari sekian ramai ulamak muktabar bahawa
tiada keberkatan bagi pendustaan dan pembohongan pada hadis palsu dan tidak
dikira ibadat dengan menulis cerita dongeng ini meliankan dengan niat untuk
memusnahkannya dan sabda Nabi (saw) siapa yang berdusta atas nama aku siaplah
tempat duduk nya dalam neraka.

Tanpa Nama berkata...

na'uzubilah....

Tanpa Nama berkata...

AsSalamu'alaikum..

Hadith doa jibril itu palsu. Yang betul ialah yang disebut sayanik. Sila tarik balik post ini! Amaran keras oleh Nabi S.A.W telah lama baginda keluarkan:

"Barangsiapa yang dengan sengaja berdusta ke atas aku, maka tersedialah baginya tempat duduk dari api neraka." [HR Bukhari, Muslim, Ibn Majah, Ad-Damiri dan lain-lain - Shahih & Mutawattir]

Sila tarik balik bila dah tahu ianya palsu!!

Ramadhan kariimm..

Ayasu Kuro-Obi berkata...

tuan ADUN pemilik blog tak respon ke?

Tanpa Nama berkata...

salam

admin die yg masuk nie...