15 Ogos 2009

Speaker Sivakumar : Hee Yit Fong dicadang untuk dipenjara

Speaker DUN Perak Pakatan Rakyat, V.Sivakumar sekali lagi menggantung Menteri Besar BN Perak daripada menghadiri persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) selama 3 bulan dan didenda RM250,000 kerana kesalahan Zambry telah menghadiri sidang DUN pada 7 Mei lepas walaupun telah digantung sebelum itu.

Sivakumar yang mempengerusikan Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Dewan itu turut menggantung Exco Kanan Datuk Hamidah Osman yang juga Adun Sungai Rapat bagi tempoh yang sama serta didenda dengan nilai yang sama.

Selain itu, Timbalan Speaker Hee Yit Foong pula dicadang untuk dipenjarakan selama enam bulan dan didenda RM500,000.

Dalam sidang media kelmarin Sivakumar turut mengumumkan persidangan DUN Perak akan diadakan pada 2 September ini pada 10 pagi dan sidang itu tidak perlu mendapat perkenan Sultan Perak kerana ia merupakan sidang yang ditangguhkan dan beliau mempunyai kuasa untuk memanggil persidangan.

Beliau yang membuat pengumuman berkenaan kepada media di sebuah hotel di sini berkata, beliau mengambil keputusan untuk membuat sidang DUN itu berdasarkan beberapa alasan termasuk sidang DUN pada 7 Mei lalu tidak lengkap sepenuhnya.

Siva berkata, mengikut peraturan sidang DUN hanya harus berjalan selepas titah Sultan.

Menurutnya, selepas titah, akan ada perkara-perkara lain termasuk debat mengenai ucapan Sultan dan pada hari terakhir persidangan menteri besar akan menggulung segala butir perdebatan dalam sidang berkenaan.

“Manakala titah Tuanku juga harus dibuat undi untuk meluluskannya.

“Bagaimanapun seperti yang dimaklumi semasa sidang yang lepas semua ini tidak berlaku dan dewan hanya ditangguhkan begitu sahaja dan kini sudah tiga bulan berlalu.

“Manakala hak sebagai ADUN untuk berbahas dan mengemukakan masalah dalam kawasan mereka juga telah dinafikan,” katanya.

Beliau berkata, apa yang berlaku dalam sidang berkenaan ialah kekacauan termasuk kehadiran tujuh ADUN yang telah digantung pada 3 Mac lalu dan tiga ADUN bebas yang telah meletakkan jawatan.

Menurutnya, kekecohan juga wujud apabila polis diarahkan untuk memasuki dewan dan seterusnya menariknya keluar dari dewan.

“Jadi adalah menjadi tanggungjawab saya sebagai Speaker yang sah dari segi undang-undang untuk meneruskan persidangan yang tertangguh pada 7 Mei lalu selepas titah ucapan Sultan.

“Ia untuk membolehkan semua prosedur yang tidak dijalankan semasa persidangan yang lalu diteruskan,” katanya.

Manakala menjawab soalan wartawan mengenai adakah pihaknya mengiktiraf sidang 7 Mei lalu, Sivakumar berkata, pihaknya mengiktiraf titah Sultan dan bukannya perkara yang berlaku sebelumnya.

Katanya, persidangan yang bakal diadakan itu tidak perlukan perkenan Sultan kerana ia merupakan sidang yang ditangguhkan dan Speaker mempunyai kuasa untuk memanggil persidangan.

“Saya akan mengeluarkan notis panggilan untuk menghadiri sidang ini selewat-lewatnya hari ini,” katanya.

Sivakumar membacakan peraturan Dewan yang membolehkan speaker memanggil sidang DUN yang ditangguhkan.

9 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Saya menyokong tindakan ini, Kita perlu asak dari semua sudut, biar BN menjadi gila,

ANAK KOMANDO REJ 1 berkata...

TERUSKAN PERJUANGAN PAKATAN RAKYAT, KAMI SENTIASA MENYOKONG DALAM MENEGAK KEBENARAN MENGHAPUSKAN KEZALIMAN.

Tanpa Nama berkata...

saya sokong

A-I-B berkata...

Persidangan kali ini kita kena belajar dari persidangan yang lepas dari UMNO. Kalau perlu kita usung keluar speaker haram BN dengan kerusinya sekali jika BN masih meletakkan speaker haram mereka.

Tanpa Nama berkata...

sabar, jangan tunjuk jaguh sangat nanti kena k.o teruk pulak. biaq pi kat depa dulu.takut nanti ayam terlepas tangan bau taik.

MHI berkata...

serang dan terus serang,jangan sesekali beri ruang kpd UMNO utk bernafas... biaq depa rasa bahana akibat perbuatan depa.. dasar penyamun

Tanpa Nama berkata...

ayam mana yg terlepas??tangan mana yg bau taik..??memang tangan umno dah memang bau taik ke?

Tanpa Nama berkata...

dasar pengkhianat bangsa melayu, siapa lagi UMNO laa........ muka tak malu... otak cerdik.....akai tak dak.....

Tanpa Nama berkata...

teruskan agenda biar naik gila zambreeeeeeeeee kudeta