26 November 2009

Monopoli individu saham Bernas, kerajaan terus dipersoal

KUALA LUMPUR, 24 Nov: Ahli Parlimen Pakatan rakyat hari ini terus mempersoal kepekaan kerajaan berhubung monopoli saham Padi Beras Nasional Bhd. (Bernas) iaitu sebuah sektor strategik makanan utama negara oleh seorang tokoh perniagaan.

Jika sebelum ini, isu pemilikan 32 peratus saham Bernas oleh syarikat asing Wang Tak Co. Ltd. (Wang Tak) dipertikai, kini isu pengambilan milikan Wan Tak tersebut pula dipersoal.

Tradewinds (Malaysia) Bhd (Tradewinds), yang dimiliki oleh tokoh perniagaan Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhary telah diarah untuk membeli kesemua milikan Wan Tak, selepas kerajaan dikritik hebat kerana membiarkan syarikat berpengkalan di Hong Kong itu memegang saham tunggal terbesar Bernas.

Hasil pembelian 32 peratus itu, dan ditambah 55 peratus lagi milikan Budaya Generasi yang juga syarikat milik Syed Mokhtar, menjadikan jumlah keseluruhan milikan tokoh perniagaan tersebut adalah 87 peratus.

Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar dalam satu sidang media di parlimen siang tadi berkata, monopoli pemilikan saham Bernas sebanyak itu oleh entiti berorientasikan keuntungan semata-mata telah memperjudikan sektor strategik makanan utama negara.

Lebih malang apabila rakyat yang akan menerima kesannya apabila hanya keuntungan diletakkan mengatasi kepentingan rakyat secara keseluruhan.

"Kita bimbang bahawa Syed Mokhtar yang memiliki bisnes yang begitu besar dan pelbagai dan akhirnya akan mempertaruhkan sektor pemakanan asasi ini untuk memastikan dia terus mendapat peluang-peluang bisnes yang lain," katanya.

Menurutnya lagi, beberapa kes pernah berlaku sebelum ini membuktikan kerajaan hilang kawalan terhadap Bernas.

Pernah sebelum ini Bernas menaikkan harga beras tanpa mendapat persetujuan pihak kerajaan, dan akhirnya kerajaan terpaksa mengarahkan pembatalan kenaikan tersebut.

"Ini menunjukkan bahawa kerajaan sendiri sudah hilang kawaklan dan tidak berupaya membuat pemantauan untuk memastikan dasar dan polisi padi dan beras negara ini dapat memberi kebaikan kepada rakyat secara keseluruhannya," katanya lagi.

Beliau turut menuntut kerajaan mengambil kembali hak permit import dari Bernas agar tiada sebarang penyalahgunaan berlaku.

Selain itu beliau juga menuntut agar Lembaga Padi dan Beras Negara (LPN) diwujudkan dan berperanan semula mengendalikan industri beras negara ini dengan penuh tanggungjawab sosial dan menjamin hak petani dan pengguna.

Dalam pada itu Ahli Parlimen Machang, Saifuddin Nasution yang turut menyertai sidang media tersebut mempersoal adakah kerajaan mengambil kira dan bersedia dengan kaedah mengurangkan risiko yang terpaksa dihadapi oleh rakyat negara ini.

Menurut beliau sekira berlaku sesuatu masalah kepada perniagaan Syed Mokhtar, rangkaian bekalan beras negara juga turut akan terjejas.

Turut dipersoal adakah perpindahan milikihan pegangan saham tersebut memenuhi kalusa perjanjian pemegang saham yang memperuntukkan perlu kepada tawaran bertulis di kalangan pemegang saham sebelum ianya berpindah tangan.

"Jika dipenuhi bagaimana berlaku monopoli begitu besar ke atas seorang tokoh perniagaan?" soalnya.

Menurut laporan, pada tahun 1995, terdapat sembilan syarikat yang memiliki saham dalam Bernas.

Ianya termasuk hampir 38 peratus adalah syarikat berkaitan peladang, nelayan dan penanam padi.

Dengan pemilikan Syed Mokhtar sebanyak 87 peratus pada waktu ini, maka satu lagi persoalan timbul iaitu berkaitan nasib 38 peratus syarikat berkaitan peladang, nelayan dan penanam padi tersebut.

Sebelum ini kerajaan beberapa kali dibidas kerana membiarkan pemilikan 32 peratus ekuiti Bernas oleh syarikat Wang Tak .

Antara yang dipersoal adalah bagaimana sayarikat asing itu boleh mengumpul dan menaikkan pemilikannya daripada sekitar 18 peratus pada tahun 2007 kepada 32 peratus sekarang tanpa dikesan oleh agensi-agensi kawal selaras kerajaan seperti Bursa Malaysia, Suruhanjaya Sekuriti, Bank Negara mahupun Kementerian Kewangan.

Lazimnya juga kerajaan mempunyai dua orang wakil dalam Lembaga Pengarah Bernas dan sewajarnya mengetahui perkara itu.

Lebih menghairankan apabila tindakan Wang Tak itu juga 'tidak disedari' oleh kerajaan pusat melalui Kementerian Kewangan Diperbadankan, memegang saham pilihan yang boleh ditebus (redeemable preference share) atau lebih kenali sebagai saham emas di dalam Bernas.

Saham istimewa itu memberikannya kuasa pembatal bagi melindungi kepentingan awam.

Dan turut dipersoal adakah Bursa Malaysia tidak tahu atau tidak dimaklumkan sedangkan semua jual-beli saham yang melebihi lima peratus saham berbayar sesebuah syarikat wajib dimaklumkan kepadanya.

Harakahdaily.Net/-

Tiada ulasan: