15 Januari 2010

Draf persempadanan ke pejabat PM, bukti SPR tidak bebas

28 Muharram 1431H
idrisahmad.wordpress.com

PAS mempersoalkan kerelevenan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang akan mengemukakan draf persempadanan semula melalui Pejabat Perdana Menteri sebelum dibawa ke Parlimen. Walaupun amalan ini sudah menjadi kebiasaan, namun dari sudut integriti dan kebebasan SPR masih boleh dipersoalkan.

Perdana Menteri merupakan seorang ahli parti politik yang berkepentingan dalam urusan pilihan raya dan turut menjadi calon setiap kali ada pilihan raya. Sebarang draf cadangan pindaan terhadap undang-undang serta peraturan SPR yang melalui pintu pejabat Perdana Menteri pastinya menimbulkan kesangsian kerana ianya boleh dipinda sesuka hati oleh Perdana Menteri mengikut kepentingan partinya. Kredibiliti SPR dan Perdana Menteri sebagai pegawai eksekutif dalam kerajaan boleh dipertikaikan kerana kepentingannya itu.

SPR sewajarnya menjadi badan bebas yang tubuhkan melalui akta yang dibentangkan di Parlimen. SPR sepatutnya bertanggungjawab terus kepada Parlimen dan setiap dokumen atau draf hanya perlu dilihat oleh ahli parlimen termasuk Perdana Menteri ketika dibentangkan dalam Parlimen dan bukannya dibawa ke mesyuarat kabinet terlebih dahulu untuk diedit.

Kabinet merupakan jawatankuasa eksekutif tertinggi negara, bukannya badan perundangan yang boleh menentukan kerelevenan sesuatu pindaan. Malah Kabinet yang ada pada hari ini dilihat mempunyai kepentingan yang tinggi dalam semua isu dan perkara.

PAS juga berharap agar setiap suruhanjaya yang dibentuk melalui Akta Parlimen hendaklah selepas ini merujuk terus kepada Parlimen dan tidak perlu lagi mengetuk pintu kabinet kerana keputusan mewujudkan suruhajaya adalah keputusan Parlimen bukan Kabinet. Maka, suruhanjaya harus bertanggungjawab dan menjawab terus kepada Parlimen.

Ketelusan sistem Kabinet, Parlimen dan suruhanjaya nampak kabur di negara ini kerana tiadanya pengasingan kuasa yang jelas. Konteks pentadbiran negara menjadi begitu berkecamuk di mana parti yang memerintah mempunyai kuasa yang begitu dominan walau apa jua jawatankuasa yang ditubuhkan kerana masih ada kuasa di tangan mereka untuk menentukan sesuatu keputusan berdasarkan kepentingan parti mereka. Parti yang memerintah juga duduk dalam kuasa perundangan dan eksekutif serta turut mempengaruhi perjalanan kuasa kehakiman termasuk dalam soal menentukan Ketua Hakim Negara. Jadi tidak nampak pengasingan kuasa di situ.

Oleh itu, PAS menyeru agar Ahli Parlimen Malaysia membuka mata dan mengkaji isu ini bagi memastikan institusi Parlimen mendapat pengiktirafan yang sepatutnya dan Kabinet menjadi badan eksekutif yang hanya melaksanakan keputusan Parlimen, bukan sebagai badan yang menentukan arah tuju Parlimen mengikut telunjuk Perdana Menteri.

PAS tidak beriman dengan demokrasi, tetapi menganggap demokrasi sebagai alat untuk mencapai kebersamaan politik di mana jika sistemnya betul, keadilan untuk rakyat dapat ditegakkan dan penindasan dapat dihapuskan.

Harakahdaily.net/-

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Ya.. Keadilan Sejagat menghendaki
Bahawa Hakim janganlah bertemu satu pihak
Dibelakang pihak yang lagi satu !!!

BetulBenar

Tanpa Nama berkata...

SPR dan SPRM adalah budak suruhan UMNO dan Najib