15 Januari 2010

Masyarakat Antarabangsa Hulur Bantuan Kecemasan kepada Haiti


Masyarakat antarabangsa menghulurkan bantuan kecemasan kepada Haiti yang musnah teruk dilanda bencana gempa bumi semalam.

Setiausaha Agung PBB, Ban Ki-moon menyatakan PBB sedang mengumpulkan pasukan kecemasan untuk membantu pihak berkuasa tempatan menjalankan gerakan menyelamat. Selain itu, PBB akan memperuntukkan sebanyak 10 juta dolar Amerika daripada tabung kecemasan pusat kepada mangsa bencana negara itu. Pada masa yang sama, Majlis Keselamatan PBB menyeru masyarakat antarabangsa terus menyumbang bantuan untuk membantu penduduk Haiti.

Bank Dunia akan memberi sumbangan wang sebanyak 100 juta dolar Amerika kepada Haiti. Di samping itu, Program Makanan Dunia (WFP) akan menghantar sebanyak 86 tan bekalan makanan untuk memenuhi keperluan mangsa bencana.

Pasukan Penyelamat Antarabangsa China yang terdiri daripada 60 orang berlepas dari Beijing ke Haiti untuk menjalankan tugas menyelamat. Persatuan Palang Merah China pula menyumbang sejuta dolar Amerika kepada negara itu.

Selain itu, beberapa negara seperti A.S., Rusia, Jerman, Perancis, Britain, Finland dan Itali menghantar segera bantuan masing-masing terhadap mangsa bencana itu.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum.......Jika tak keberatan mohon ustaz siarkan artikel ini iaitu sebuah blog yang menghina Islam....

http://mran3238.wordpress.com/2010/01/14/blog-dengan-nama-islam-menghina-islam/

Disini juga saya ingin membuat tukaran link dengan blog ustaz dan saya sudahpun masukkan linknya diblog saya, lagi satu mohon izin untuk copy mana2 artikel dari blog ustaz untuk diletakkan diblog saya....

http://mran3232.wordpress.com

wassalam