14 Julai 2010

Takutnya Abu Bakar r.a pd Allah

1 Syaaban 1431 H
Oleh: AKHISALMAN

Satu hari Abu bakar r.a telah memakan makanan yg hasil dr wang kerja hambanya. Lalu hambanya bertanya "Adakah kau tahu apa yg kau makan ni?' Beliau berkata "Apa dia?" Hambanya berkata: "Makanan ni dr hasil kerja perbomohan aku di zaman Jahiliyah; sedangkan aku tak reti pun bidang perbomohan ni dan aku cuma memperdayanya.

APa yg engkau makan adalah duit yg diberi oleh org yg aku ubatkan secara tipu.' Serta merta Abu BAkar memasukkan tangannya ke dalam tekaknya dan memuntahkan segala apa yg ada dlm perutnya.

" Maka ade org yg berkate kpdnya:"Semoga Allah merahmatimu; kamu buat semua ni kerna hanya memakan sesuap saje yg tak halal??" Maka beliau berkata: "Kalau lah sesuap ni tak keluar melainkan dgn mengeluarkan nyawaku sekali; nescaya aku berbuat demikian.

Aku telah mendengar Rasulullah bersabda:
(كل جسد نبت من سحت فالنار أولى به)
'Setiap tubuh badan yg ade makanan yg haram maka nerakalaا lebih patut bg tubuh badan tersebut' Maka aku takut tumbuhnya wlau sedikit dr makanan yg haram pd tubuhku hasil suapan tersebut."

Begitulah ketakutan Abu Bakar trhadap makanan yg syubhat dan haram. Walaupun hebat profile Abu Bakar ini namun dia tidak merasakn dirinya hebat dan amat takut kepada Allah sehingga beliau berkata:
(لوددت أني شعرة في جنب عبد مؤمن)

"Alangkah baiknya aku hanyalah sekadar sehelai bulu yg berada di tubuh org yg beriman." Maksudnya beliau tak pasti adakah beliau ahli syurga atau pun tidak dan amat takut dihisab pada hari kiamat dan berharap masuk syurga walau pun sekadar menjadi bulu yg tumbuh di badan org beriman yg akan masuk ke syurga.

Suatu hari beliau masuk ke kebun dan melihat seekor burung yg terbang di bawah teduhan pokok. LAlu beliau menghela nafas seraya berkata:
طوبى لك يا طائر، تأكل من الشجر، وتستظل بالشجر، وتصير إلى غير حساب، يا ليت أبا بكر مثلك
"Betapa beruntungnya kau hai burung, makan buah2an dan hinggap berteduh di pokok; kemudian mati dan tak dibangkitkan utk dihisab. Alangkah baiknya Abu Bakar seumpamamu."

Sejauh manakah ingatan kita pd hari kita dihisab dan meratapi serta bersedih terhadap kecuaian kita di dunia ni...Adakah kita dah merasa kita dah dijamin tempat kita di syurga??..Atau pun kita merasa umur kita masih pannjang; sedangkan maut semakin menghampiri kita.

1 ulasan:

'RAKYAT DI DAHULUKENAKAN (MCM2),PENCACAI (UMNONGOK) DI UTAMAKAN berkata...

SALAM,

SEKARANG NI TAK PAKAI DAH...

'RAKYAT DI DAHULUKAN,
PENCAPAIAN DI UTAMAKAN'


SEJAK MACAM-MACAM PENYELEWENGAN OLEH UMNO INI, TERMASUK BLACKLIST SAMAN EKOR YANG RAMAI RAKYAT SANGAT PANAS HATI...MAKA

TUKAR KEPADA...

'RAKYAT DI DAHULUKENAKAN'
PENCACAI (UMNONGOK) DI UTAMAKAN'

BOLEHLAH DI RUJUK OLEH SEMUA PENYOKONG PAKATAN RAKYAT VERSUS/MENENTANG PENYOKONG JUDI 1MALAYSIA