11 September 2010

Balik kampung...

2 Syawal 1431H.
Jarjani Usman

“Dan kampung akhirat itu lebih baik bagi mereka yang bertaqwa. Maka apakah kamu sekalian tidak mengerti?” (QS. Al-A’raf: 169).

Mudik atau balik kampung di waktu-waktu tertentu, seperti pada waktu hari raya, pertanda manusia dianugerahi perasaan rindu. Tidak sedikit manfaat bagi orang-orang yang diselimuti rasa rindu akan kampungnya. Antara lain, boleh mengingatkan akan asal usul, tempat dilahirkan atau dibesarkan suatu ketika dulu, dan bahkan tempat akan kembali nanti suatu masa nantri. Yang disebutkan terakhir kiranya amat penting di antara semuanya, karena banyak orang yang lupa akan tempat kembalinya yang sebenar.

Bahawa setiap manusia berasal dari tanah memang sudah sangat difahami, sebagaimana difahami bahwa manusia akan kembali ke tanah sesudah nyawa berpisah dari jasad. Juga difahami bahwa manusia pasti akan menuju kampung akhirat. Namun pemahaman itu tidak sebanding dengan persiapannya. Dengan kata lain, persiapan ke akhirat tidak semeriah persiapan pulang kampong di dunia.

Padahal kalau diteliti ayat di atas, kampung akhirat jauh lebih baik dari dan tidak ada bandingnya dengan kampung dunia. Dengan demikian, seharusnya siapapun lebih meriah mempersiapkan kepulangan ke kampung akhirat. Rasa sedih tiada bekal waktu pulang kampong di dunia tidak sesedih tanpa bekal waktu pulang ke kampung akhirat. Ke akhirat, kalau balik kampung kita boleh berhutang jika ada kekurangan namun siapapun tidak boleh berhutang kalau tidak membawa bekal diakhirat kelak. Setiap orang hanya mampu dengan nasibnya sendiri. Juga, di sana akan kekal selama-lamanya. Sedangkan balik kampung cuma beberapa hari sahaja.

Oleh kerana itu, beruntunglah orang-orang yang sentiasa merindukan kampung akhirat dan seawal mungkin mempersiapkan bekal sebanyak-banyaknya. Iaitu, orang-orang yang senantiasa tidak melepaskan sedikit pun kesempatan untuk beribadah dan berbuat kebaikan. Itulah orang-orang beriman. Makanya, orang-orang seperti ini akan dialu-alukan kedatangannya ke kampung akhirat.

1 ulasan:

dariana berkata...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الله اكبر الله اكبر الله اكبر ولله الحمد
Ramadhan tahun ini
Mengurnia kesucian. putih dan mengesankan.
Sejuta camar sejuta ombak sejuta deru...
Melamar syukur Alhamdulillah
Memekar kembang Subhanallah
Memimpin dengan rahmat-Nya
Ke taman maghfirah.

SALAM 'EIDULFITRI 1431H.
من العائدين والفائزين
MEMOHON DAN MEMAAFKAN

اجـعـل قـلـبـك كـل القبر لايـدخـلـه الا شـخـص واحـد
...ولا تـجـعـلـه كـل الـبـئـر يـرتـوي مـنـه مـن يـشـاء