11 November 2010

BN DAN RASUAH BAGAI AUR DENGAN TEBING

03 Zulhijjah 1431 H
Oleh : YB. Drs. Khalil Idham Lim

PARIT BUNTAR, 10 Nov :- Rentetan keputusan Pilihan raya pilihan raya kecil DUN Galas dan Parlimen Batu Sapi 2010. TPM, Mahyudin dengan lantang menyatakan bahawa rakyat menyokong serta memihak kepada BN, berdasarkan kepada keputusan PRK di Galas dan Batu Sapi, di tempat tersebut mereka menang, lalu berkokoklah pemimpin BN bahawa rakyat terima mereka, kononnya 1Malaysia telah diterima dari setiap lapisan masyarakat.

Senario politik Malaysia kini tidak boleh diumpamakan seperti Kelantan yang telah membenamkan Negeri Sembilan 2-1 dalam final Piala Malaysia baru-baru ini, pasukan Kelantan layak bersorak dan berbangga menang kerana mereka bermain bersungguh-sungguh dengan strategi yang jitu dan betul.Walaupun Negeri Sembilan mendahului pada separuh masa pertama dengan 1 – 0 namun pada separuh masa kedua Kelantan Berjaya menyumpat dua gol.

“Apa yang berlaku di dalam ruang lingkup politik BN, hanyalah sogokan perkhabaran kosong, tiada faktor fakta sebenar, hanya retorik politik yang penuh unsur pembohongan,” demikian menurut Drs. Khalil Idham Lim, ADUN Titi Serong ketika ditemui di sini.

Tambahnya lagi, rakyat inginkan situasi politik yang bersih, tetapi bagaimana kepincangan institusi politik boleh pulih selagi media dikawal dan disalah guna oleh BN, kita dapat lihat sendiri, Pimpinan Pakatan Rakyat tidak pernah diberi peluang walau seminit untuk berkempen di televisyen serta radio di Malaysia, kami juga warganegara yang punyai hak.

Kerja jahat sebegini layak kita terjemahkan sebagai undang-undang sarkis, peraturan yang sepatutnya tidak mendapat tempat di hati bangsa-bangsa yangmengaku telah bertamadun. Tegas Drs. Khalil.

Menurutnya lagi yang juga merupakan Ketua Sekretariat Pakatan Rakyat Perak, BN pasti akan menghadapi kesukaran untuk menang di mana-mana PRK baik di DUN mahupun Parlimen jika tanpa wujudnya sogokan rasuah, janji-janji pembangunan sempena pilihan raya, fitnah jahat, ugutan, penipuan serta amalan politik sarkis (tutup ruang media) terhadap Pakatan Rakyat.

Sedangkan Negara jiran (Indonesia) telah memperuntukkan bajet untuk parti pembangkang bagi mengelakkan dari berlakunya politik wang.

Selain itu beliau menekankan bahawa Rakyat Malaysia memerlukan pembelaan dalam aspek kebajikan, segala bentuk kebajikan yang membela seluruh dengan jumlah 26juta rakyat Malaysia mestilah diagihkan secara berterusan bukannya bermusim,

persoalannya mengapa BN hanya manumpukkan wang dan agihan pembangunan tersebut di setiap kali berlakunya pilihan raya kecil,
“Tak kan tunggu wakil rakyat mati baru dapat pembangunan” sindir Dr. Khalil .

Tiada ulasan: