02 Disember 2010

UCAPAN PERBAHASAN ADUN TITI SERONG 2 DIS 2010.

# teks ini tidak dibaca sepenuhnya akibat gangguan semasa perbahasan.

Bismillahi Rahmani Rahim

Yang Berhomat Dato’ Speaker

1.Saya bangun untuk membahas ucapan Bajet 2011 yang telah di bentang di dewan yang mulia ini.

Yang Berhormat Dato ‘ Speaker

1.Terlebih dulu saya juga turut membantah tindakan speaker yang terpaksa disayangi mengundang pihak luar untuk menjaga keselamatan DUN Perak stiap kali sidang DUN Perak termasuk pada hari ini. sejak rampasan kuasa pada 6 Feb 2009. Sidang yang berlaku sejak dari tarikh itu sehinggalah pada hari ini kelihatan tidak lepas dari pengunjung luar yang tidak sepatutnya berada di sekitar dewan.

Bukankah dewan yang mulia ini sudah berlalu sebanyak 11 penggal dibawah pemerintahan BN dan selama sekitar 11 bulan dibawah Pakatan Rakyat di mana sidang berlangsung dengan aman dan tenteram .

Tindakan membawa unsur luar untuk mengawal dewan ini adalah tidak lebih dari menjaga barang yg dicuri diambil balik.

Namun saya berterima kasih kerana jumlah polis nampaknya berkurang setiap hari dan berharap tidak ada lagi pasukan polis yang berada di sekitar dewan ini. Pada sidang akan datang. Biarlah mereka berada diluar dengan tugas yang lebih penting untuk menjaga keselamatan Negara.

2.Mungkin hasrat rakyat untuk melihat suasana itu pada sidang kali ini terhasil bukan hanya melihat kami diberi peluang untuk berbahas dan selain itu saya masih berkeyakinan bahawa mereka mahu lihat dewan yang mulia ini kembali aman dan tenteram dan tidak ada unsur luar yang tidak sepatutnya dipanggil datang bagi meramaikan sidang.

3.Rakyat Perak juga berhasrat untuk menjadi pemerhati dalam sidang namun sehingga pada hari ini hak rakyat untuk datang mengikuti sidang telah dinafikan, dan keadaan ini telah berlaku sejak BN merampas kuasa pada 6 Feb 2009. Paling mendukacitakan seolah-olah sekitar dewan yang mulia ini menjadi semacan “Zon Perang” setiap kali sidang berlangsung.

4.Perlu saya ingatkan kembali semasa PR berkuasa di Perak kita telah melakukan siaran langsung sepanjang sidang melalui internet, bagi memberi peluang kepada rakyat mengikuti sidang secara lebih dekat.

Rakyat dibenarkan untuk hadir bagi menjadi pemerhati selagi kad pelawat masih ada, ianya dibenarkan oleh petugas bahagian dewan, dan saya tegaskan tindakan PR pada masa itu adalah meneruskan kerja baik yang ditinggalkan oleh BN dalam soal pengendalian Sidang DUN dengan dibantu oleh Setiausaha Dewan dan para pegawai dibangunan ini seluruhnya yang berpengalaman. Tanpa pengalaman mereka kami tidak mampu mengadakan sidang dengan baik.

Oleh itu kepada dato speaker diharapkan dapat memastikan dalam sidang akan datang supaya mengembalikan kesucian dewan ini dikembalikan dengan segera.

5. Pada permulaan Ucapan bajet 2011 YAB MB telah membaca sepotong ayat suci Al Quran. , saya memuji usaha murni dengan menyelitkan petikan ayat dari kitab suci al Quran Surah An Nur ayat 55, tindakan ini mengambarkan Penasihat Agama yang bertaraf Exco melakukan kerjanya termasuk Pihak Kerajaan juga mempunyai seorang Mufti yang sangat berpengalaman.

Di hujung ayat tersebut dibacakan maksudnya:

"Mereka terus beribadat kepadaKu dengan tidak mempersekutukan sesuatu yang lain denganKu. Dan (ingatlah) sesiapa yang kufur ingkar sesudah itu, maka mereka itulah orang-orang yang fasik"

6.Namun reality yang kita ketahui bahawa perkerjaan mempersekutukan atau syirik kepada Allah yang disebutkan dalam ayat tersebut telah berlaku didewan yang mulia ini apabila ianya dijampi oleh bomoh sebelum sidang 7 Mei 2009. Tindakan yang tidak bertanggung jawab ini menmeperlihatkan bahawa ini watak sebenar pemimpin UMNO yang pandai memutar belit dan berselindung dengan ayat suci al Quran pada satu masa, namun pada satu masa yang lain dialah yang terlibat dengan pekerjaan syirik tersebut.

7. Buktinya Upacara meletakkan ancak iaitu menaikkan tiang seri rumah di Kampung Guar, Manong, Kuala Kangsar seperti yang hangat diperkatakan kelmarin tidak saya haajati untuk dikupas lagi dalam ucapan ini namun saya

Buat sementara waktu mengambil pandangan Mufti Perak bagi mewakili kerajaan di mana , Tan Sri Harussani Zakaria yang berkata, YAB MB tidak mempunyai niat melakukan perkara itu, malah tidak mengetahui majlis berkenaan yang diatur penduduk boleh membawa kepada unsur syirik maka YAB MB tidak melakukan syirik dan khurafat.

8. Namun begitu perlu ditegaskan bahawa perkerjaan yang dilakukan itu tetap merupakan pekerjaan Syirik dan khurafat dan sekurang-kurangnya dipertikaikan . Oleh itu jawapan tersebut saya lihat Cuma telah menyelamatkan YAB MB Perak. Tetapi saya ingin bertanyakan kepada pihak kerajaan apakah status mereka yang lain yang sama-sama penduduk kampung tersebut yang jumlahnya ramai, apakah mereka tidak terlibat dengan perkara syirik. Kalau YAB tidak ada niat siapakah antara mereka yang berniat.

Saya juga ingin bertanya adakah benar dewan ini dimasuki oleh bomoh dan adun manakah yang membawa masuk bomoh tersebut ke dewan ini. Tindakan membawa bomoh masuk ke dalam dewan ini sesunggunya merupakan tidakan yang tidak bertanggung jawab dan mencemarkan dewan ini.

Gambaran yang lain ialah membuktikan bahawa ini sikap sebenar pemimpin UMNO yang pada satu masa berselindung dengan agama dan pada satu masa percaya kepada dukun dan bomoh.

Termasuklah isu kafir mengkafir seperti yg disebutkan oleh Lintang, saya berminat untuk mengulasnya kerana tidak diberi laluan tadi.seingat saya tidak pernah selama saya berada dalam PAS bahawa kalau berkawan dgn orang Islam adalah kafir. Apa yg diajar oleh Islam dan pimpinan PAS adalah tidak lebih dari batas-batas iman dan kufur dan inilah yang diputar belitkan oleh pemimpin UMNO.

Semua tahu bahawa Nabi Muhammad SAW juga berkawan dengan orang bukan Islam dengan banyak kisah yang tercatat dalam lipatan sejarah Islam siapakah yang memomokkan kononnya salah berkawan dengan orang bukan Islam.

Yang kita faham, boleh berkawan dengan orang bukan Islam namun batas_batas iman kufur mestilah dijaga. Termasuklah kalau sesorang itu memeluk agama Islam status antara anak dengan ibunya dan ayahnya masih kekal namun yang berbeza adalah agama.

Bilakah seperti yg dikatakan oleh Lintang bahawa PAS mengajar berkawan dengan orang bukan Islam jadi kafir. Ini adalah fitnah yang perlu diperjelaskan sekian lama.

Persoalan yang kami sering katakan ialah UMNO telah menggadai prinsip semasa dia berkawan dengan dengan parti bukan Islam. Demikianlah yang dilakukan oleh pas dalam kes gabungan dalam pakatan rakyat bersama dap. PAS tidak gadai prinsip.

9. Saya juga ingin berbahas mengenai beberapa angka dalam bajet 2011 dan mengigatkan kepada Kerajaan Bn di Perak bahawa jangan terlalu berbagga dengan kenyataan di perkara 136 ucapan Bajet 2011 dengan katanya pihak kerajaan mempunyai rizab yang tinggi iaitu sebanyak 753.5 juta, yang kononnya dianggarkan dapat menampung perbelanjaan negeri perak selama setahun

Namun perlu saya tegaskan apakah nilai rizab sebanyak 753.6 juta ringgit dan mengambil kira jumlah hutang kerajaan negeri sebanyak 933 juta ringgit yang ternyata jumlahnya lebih banyak. Artinya bila hutang di tolak atau dibayar dengan nilai wang rizab tersebut berarti kerajaan tidak punya apa-apa simpanan malah benarlah kita berada dalam keadan muflis.

Iaitu 933 juta ringgit hutang ditolak dengan nilai rizab sebanyak 753.6 juta artinya ada kekurang sebanyak 180 juta ringgit.

10. Bukankah itu menggambarkan kepincangan pengurusan wang kerajaan dan dewan cuba dikelirukan dengan momokan kita punya rizab yg banyak namun dari masa ke semasa hutang terus bertambah seperti jawapan lisan kepada Pantai Remis.

11. Saya menyokong segala langkah untuk membasmi kemiskinan seperti yang disebutkan dalan bajet 2011 dalam program pembasmian kemiskinan seperti pada halaman point 59 hingga point 68.

12. Penekanan saya ialah dalam masalah Program Perumahan Rakyat pada point 66 yang menyebut Kerajaan Negeri telah merancang untuk membangun dua projek ProgramPerumahan Rakyat (PPR) dalam RMK 10 termasuk salah satunya dalam DUN Titi Serong iaitu di Parit Haji Wahab dengan kos sebanyak 10 juta ringgit

Namun apa yang saya bimbangkan ialah sisitem pengagihan yang ditetapkan adakah untuk membeli atau menyewa. Sekiranya dalam kes PPR yang akan dibina di Parit Hj Wahab tidak dikawal dengan baik akan berlakulah penyelewengan kepada 100 rumah teres yg dicadangkan tersebut..

13. Tidak mustahil akan berlaku orang yang layak dengan prasyarat yang ditetapkan ditolak permohonannya dan orang yang diluar prasyarat diluluskan permohonan, maka terus ketinggalan orang yang layak dengan rumah lama yg using dan daif apabila haknya dinafikan.

14. Kejadian inilah yang berlaku dalam satu projek Program Perumahan Rakyat Tok Jabit Parit Buntar bila pemohon yang layak dinafikan dan sebaliknya mereka yang dianggap berpandapatan tetap dan sudah banyak wang berjaya menduduki, paling malang dia melibatkan kroni pihak tertentu.

15. Berhubung dengan peruntukan sebanyak sepuluh juta ringgit untuk projek-projek baik pulih masjid dan surau dengan keutamaan penyaluran peruntukan akan diberikan kepada mesjid dan surau dalam keadaan daif.

Dengan itu saya memohon supaya kerajaan negeri mengambil perhatian kepada beberapa mesjid dan surau yang memerlukan bantuan dalam DUN titi Serong. Iaitu :-

1) Mesjid Pusat Bandar Parit buntar yang masih dalam pembinaan dan masih memerlukan dana dari pelbagai pihak khususnya kerajaan negeri perak.

2) Surau Taman Desa Mekar yang memerlukan bantuan dana segera untuk menyiapkan pembinaan dalam keadaan amat daif. Dima pendudk sudah mulaa menggunakannya dalam keadaan infrukstruktur yang serba daif.

3) Bantuan kewangan untuk membina sebuah surau baru di Taman Desa Aman jalan Terusan, di mana surau syed ali yang digunakan oleh para jemaah taman tersebut ternyata sudah tidak mampu menampung jemaah yang melimpah.

Sekian terima kasih..

Tiada ulasan: