02 Disember 2010

BN tidak sensitif masalah dan isu umat islam

Oleh : Hafizi Pauzi
IPOH, 2 Dis :-Masalah di kalangan umat Islam di Malaysia adalah suatu isu yang telah berlaku sejak sekian lama, situasi ini telah menjadi semakin kritikal apabila semakin lama BN memerintah Negara.

Di dalam sidang DUN hari ini, MB Perak ditanya tentang perangkaan muslim yang telah akhil baligh yang tidak solat, persolan ini memerlukan jawapan yang berbentuk nombor statistik, namun persoalan ini gagal dijawab sebagai mana diminta, sebaliknya kenyataan serta cakap-cakap yang panjang lebar serta tidak menjejak bumi yang nyata. “Kerajan negeri perlu menyalurkan kewangan tersebut ke aspek pembangunan jiwa yang cintakan solat, bukannya pembangunan masjid”, kata Ketua Sekretariat Pakatan rakyat Perak, Drs. Khalil Idham Lim.

Menurutnya lagi, mereka (BN) perlu tegas dalam mencari jalan penyelesaian, mereka adalah pejuang agama dan bangsa, bagaimana keadaaan umat Islam di Malaysia sekrang ini akan bertambah baik jika tiada suatu mekanisme yang tetap dijadikan tempat untuk berpaut.

MB perak nampaknya hanya suka bersoal dan mengharap kerajaan Pakatan Rakyat negeri-negeri yang masih dikuasai Pakatan Rakyat dalam soal agama, adakah sudah tiada ahli agama dalam BN untuk dijadikan tempat mengadu hal ini?, BN yang telah lama mentadbir Negara nampaknya masih terkial-kial dalam hal penting yang menjadi induk bagi segala amalan umat Islam.

Di dalam PAS sendiri, memang wujud unit yang memikirkan hal ibadah yang terpenting serta yang sewaktu dengannya, aset ini dimanfaatkan oleh seluruh parti komponen di dalam Pakatan Rakyat itu sendiri, contohnya, pimpinan PKR dan juga DAP yang bukan Islam telah arif dan memahami ayat Al-Quran dalam mengeluarkan hujah.

Tambahnya, beliau (MB) cuba membezakan pada perkataan bancian dan kajian, yang mana satukah kita perlu abil kira, konsep digunakan dalam hal menyelidik adalah satu benda yang sama jika kita lihat gerak kerja kedua perkataan ini, tiada perbezaan sebagaimana yang cuba dibawa oleh MB Perak.

“Morfologi kedua perkatan itu mempunyai maksud konsep yang sama, ini cuma perbezaan dari sudut bagaimana ia dibina, katanya.

Kajian yang dilakukan oleh Dato Dr. Fadhilah Kamsah di satu tempat di Ipoh menunjukkan kepada umum bahawa statistik peratus muslim yang telah akhil baligh solat lima waktu lengkap hanyalah 15 peratus, persoalannya kemanakah pergi 85 peartus lagi dlaam soal kewajipan ini.

“Umno tidak sensitif akan isu ini, tiada siapa yang boleh diharapkan dalam umno untuk membela hak Allah ini”, tegasnya.

Jika kita mengharapkan Umno mahu mendengar usul serta cadangan sebagai alternatif bagi mengatasi permalsalahan ini, kita boleh katakan ianya hanyalah angan-angan yang tidak boleh direalisasikan.

Setiap usul yang bersifat gerak kerja, memerlukan kos yang boleh dikatakan perlu berbelanja besar, kerana isunya besar, bagi memastikan rakyat mendapat mutu usul serta cadangan yang bermutu serta mendapat hasil yang terbaik, tenaga mahir yang pakar amat perlu, supaya kerja dan hasil tidak menjadi sia-sia.

Isu dalaman umno yang mengabaikan soal agama Islam sebagai cara hidup pun belum pernah selesai-selesai walau setelah separuh abad berkuasa, inikan pula cuba menjadi juara sebagai pembela agama Islam, jangan harap, harapan cuma tinggal harapan yang sia-sia serta buang masa,” ujarnya.

1 ulasan:

Neutronboy berkata...

Saya sangat-sangat6 setuju dengan perkara yang dibangkitkan dalm isu-isu ini. Tetapi ade sedikit jer yang pelik : "Di dalam PAS sendiri, memang wujud unit yang memikirkan hal ibadah yang terpenting serta yang sewaktu dengannya, aset ini dimanfaatkan oleh seluruh parti komponen di dalam Pakatan Rakyat itu sendiri, contohnya, pimpinan PKR dan juga DAP yang bukan Islam telah arif dan memahami ayat Al-Quran dalam mengeluarkan hujah." Yang peliknya, pimpinan PKR dan DAP yang telah arif? Geli perut pulak. PKR yang Islam x kisah lah. Tapi yang bukan Islam? Kalau dah arif, kenapa x masuk Islam? Melainkan kata2 tuh hanya ayat2 pemanis. Kalau dia yakin dengan kata2 dalam Qur'an, kenapa dia ak beriman secara keseluruhan? Yang tuh saya masih x percaya dengan kata2 mereka. Kalau mereka sudah faham dengan budaya Islam, percayalah juga tapi kalau telah arif tuh, jauh panggang dari api.