14 Januari 2011

Makanan yang Tidak Boleh Makan Banyak bagi Kanak-kanak

09 Safar 1432H.

Garam

Kanak-kanak tidak boleh makan garam lebih daripada 5g setiap hari. Sekiranya mengambil garam dengan berlebihan, kanak-kanak mungkin akan menghidap penyakit tekanan darah yang tinggi, penyakit jangtung dan kanser kepala.

Teh
Teh yang pekat mengandungi banyak asid tanik yang akan menjadi asid tanik zat besi setelah bergabung dengan zat besi dalam badan manusia. Asid tanik zat besi itu tidak boleh diserap sehingga menyebabkan kekurangan zat besi dalam badan kanak-kanak.

Lemak

Makan terlalu banyak lemak, bukan sahaja akan menyebabkan badan kanak-kanak menjadi gemuk, malah juga memberi kesan negatif terhadap penyerapan kalsium. Jadi, kalsium dalam badan mereka akan semakin kurang sehingga menghidap pelbagai penyakit.

Mi Segera

Mi segera mengandungi pigmen buatan dan antiseptik yang kurang sihat. Jadi, kanak-kanak yang sedang tumbuh membesar tidak boleh sering makan mi segera.

Telur

Walaupun telur mengandungi banyak pemakanan yang baik bagi badan manusia, namun tidak boleh dimakan dengan banyak sebab protein di dalamnya mudah mengakibatkan kegemukan. Selain itu, protein susah dicernakan. Jadi, janganlah makan terlalu banyak telur untuk memberikan tekanan kepada perut, hati dan ginjal. Kanak-kanak janganlah makan telur lebih daripada tiga biji sehari.

CRI/-

Tiada ulasan: